JAYNO pREDUZECE RTCO

SAVJET RTCG ARTCC arn-.QL@‘:{%G
P:danita.zl.ﬁ_..}z;-_m_zﬂ_.q i
Ombudsman RTCG

Podgorica, 14. 12. 2023.

SAV]JETU RADIO I TELEVIZIJE CRNE GORE
Izvjestaj Ombudsmana za period septembar - decembar 2023. godine

U periodu od septembra do sredine decembra tekuce godine, na adresu
ombudsmana upuceno je osam prigovora.

Zapisnik broj 9/2023 - usvojen

Prigovor od 13. 09. 2023. koji je dostavio Centar za gradansko obrazovanje, za
tekst na Portalu RTCG, objavljen 11. 09. 2023. godine, Pola vijeka od kobne nesrece na
Maganiku.

U prigovoru se navodi da tekst sadrZi niz netacnih informacija, pa na taj nacin
uskracuje javnost za vazne ¢injenice o tom dogadaju, dok dokumentarac Maganik 911,
koji je iste veceri prikazan na RTCG ukazuje na niz drugacijih cinjenica i potpuniji
pogled u odnosu na tekst na portalu, kao i da, imajuci u vidu da se radi 0 jednoj od
najvecih nesreca u crnogorskoj istoriji, nema sumnje da neta¢no, a onda i nepotpuno
izvje$tavanje o ovoj nesreci ne doprinosi izgradnji povijerenja u RTCG.

Urednistvo je smatralo prigovor neosnovanim, jer se tekst koji je objavljen
bazirao na ranijem izvjestavanju Portala RTCG, za koji, kako su odgovorili, nije bilo
ispravki navoda, pa su postupali sa uvjerenjem da su postojece informacije tacne.

Na osnovu dostupnih podataka dobijenih od jednog od urednika emisije
Maganik 911, Sinise Adamovica, sama priprema emisije trajala je vise od pola godine.
Pisani izvori koji su za emisiju korSteni su izvjeStaji glavnog istrazitelja koji je
istrazivao i zakljudio cio sluéaj, arhiva RTCG sa izjavama svjedoka koji su se prvi nasli
na mjestu nesrece, kao i izjave novinara Bata Kokolja koiji je o njoj izvjestavao, tekstovi
koje je u tom periodu objavio dnevni list Pobjeda, knjiga Kad motori utilnu, Zlatka
Vranesa, tekstovi i izjave Vukosava Balevica, istraZitelja vazduhoplovnih nesreca na
teritoriji bivie SFR]. Takode, izjave svjedoka, kéerke pilota Maglica, pilota koji je
posliednji prizemljio avion. Pola godine se tragalo za audio zapisom izmedu



kontrolnog tornja i pilota, medutim, buduc¢i da je od nesrece do realizacije
dokumentarca proslo puno vremena, pa su se u tom periodu desile geopoliticke
promjene, doslo se samo do transkripta iz sudskih spisa, sa preciznim vremenom kada
se sve deSavalo. Osim pomenutog, koridtene su i izjave sviedoka koji su se nalazili na
katunu u trenutku nesrece, spasioci koji su prvi stigli na mjesto nesrece, patolog koji je
obavio obdukciju stradalih, itd...

Dakle, emisija Maganik 911 je kredibilan izvor informacija koje je novinar
Portala RTCG mogao da koristi za tekst. Medutim, u nepotpisanom tekstu nijesu
ta¢no navedene sve cinjenice, ¢ime je prekrsen ¢élan 4 Pravilnika o programskim
principima i profesionalnim standardima RTCG (tac¢nost, provjeravanje cinjenica i
kredibilitet), kao i Nagelo 1 Etickog kodeksa Novinara Crne Gore.

Zapisnik broj 10/2023 - odbijen

Prigovor Media Centra od 23, 10. 2023. Povod za dostavljanje prigovora je
neobjavljivanje informacije u Dnevniku 21. 10. 2023. godine, smatrajuci da je doslo do
krienja profesionalnih principa i standarda RTCG neobjavljivanjem informacija o
rezoluciji EU parlamenta o Crnoj Gori, koja sadrzi ocjenu i kritiku u vezi sa ponovnim
izborom Borisa Raoni¢a, nakon dono$enja pravosnazne presude Viseg suda.

U odgovoru uredniitva pisalo je da je odlaganje popisa u Crnoj Gori bio
kljuéna tema sjednice u Strazburu i da je Javni servis, kao i svi ostali elektronski i
pisani mediji, informisao o tome, kao i da niko nije objavio detalje izvjestaja o kojima
se govori u prigovoru, ve¢ je informacija potekla sa drustvene mreze X (Twitter), a ne
sa zvani¢nih adresa u Briselu.

U zaklju¢ku pise da radio Televizija Crne Gore samostalno proizvodi, ureduje i
emituje programe nezavisno od politickih, ekonomskih i drugih centara moci. (Clan 2
Pravilnik o programskim principima i profesionalnim standardima RTCG)

Saglasna sam da su teme koje se ti¢u rada RTCG uvijek interesantne za javnost,
ipak, stvar je procjene urednistva $to ¢e se i na koji nacin emitovati u informativnim
emisijama, $to je svakako u skladu sa Pravilnikom o programskim principima i
profesionalnim standardima RTCG, posebno imajui u vidu da je informacija koja se
pominje u prigovoru objavljena kao stav gospodina Tonina Picule na Twitteru,
odnosno drustvenoj mreZi X, a ne kao zvanicni zaklju¢ak Evropskog parlamenta.

Povodom ovog zakljucka Media centar je objavio saopstenje na portalima,
smatraju¢i me saucesnikom u prikrivanju informacija od javnosti, te iz tog razloga
imam potrebu da dodam da sam sve dosadasnje zakljucke donijela savjesno i u skladu
sa normativnim aktima koje sam obavezna da postujem i primjenjujem, kao i



detalinom provjerom ¢injenica. Napominjem da se prigovori uvijek odnose na
konkretan datum i emisiju, te ih tako i tretiram.

Zapisnik broj 11/2023 - odbijen

Prigovor od 10. 11. 2023. na Dnevnik 2 od 8.11. 2023. godine, koji je dostavio Centar
za gradansko obrazovanje.

Potpisnik prigovora smatra da novinarka u prilogu nije ni u jednoj recenici
pomenula, niti parafrazirala dio izviestaja evropske komisije u odnosu na RTCG koji
konstatuje da RTCG nije ispoStovao pravosnaznu sudsku presudu kada je rije¢ o
izboru generalnog direktora RTCG, kao i da je to ignorisano u kompletnoj centralnoj
emisji RTCG. CGO ne ulazi u to da li se radi o cenzuri ili autocenzuri, ali da je
nesumnjivo rije¢ o prikrivanju informacija od javnog znacaja.

Uredniétvo Dnevnika je odgovorilo da su u emitovanom prilogu istaknuti svi
znacajni elementi koji se navode u Izvjestaju, a koje su predstavili evropski zvanicnici.
Ni na dogadaju u EP, ni u Podgorici niko nije ni jednom rije¢ju spomenuo dio
izviestaja koji se navodio u prigovoru, Dodali su da u prilog tome da Javni servis nije
sakrio nista govori ¢injenica da se ni centralnim emisijama ostalih televizija nije moglo
¢uti nista na §to se ukazuje u prigovoru.

Napominjem da se u Kljuénim nalazima izvje$taja o Crnoj Gori za 2023.
(Kliu¢ni_nalazi Izviedaia o Crnoi Gori za 2023, godinu | EEAS (europa.eul),
objavljenim 8. 11. 2023. godine, u dijelu koji se odnosi na medijsko okruzenje navodi:
~Crna Gora ima pluralisticko i raznoliko medijsko okruZenje i ima odredeni nivo
pripremljenosti u oblasti slobode izrazavanja. Ukupno, postignut je ogranicen
napredak. Generalno, vlasti su obezbijedile brz i efikasan odgovor organa za
provodenje zakona i institucija na nove slucajeve nasilja nad novinarima. Medutim,
nije bilo djelotvornog sudskog odgovora na stare slucajeve. Vlada je ukljucila civilno
druitvo i medijske aktere u izradu nacrta novog medijskog zakonodavstva, ali nije
uspjela da finalizuje zakonske predloge i predstavi ih Skupstini. Vlasti treba da
pojacaju napore da se djelotvorno sprovedu preporuke na cekanju ad hoc Komisije za
pracenje istraga napada na novinare, posebno u vezi sa vaznim starim slucajevima.
RTCG, nacionalni javni emiter, nastavio je da proizvodi politicki uravnotezen sadrzaj,
ukljucujuéi i tokom izbornih perioda. Potrebni su dalji kontinuirani napori kako bi se
ispunili najvisi standardi medijskog integriteta | odgovornosti, suzbijanje
dezinformacija i ograni¢avanje efekata onlajn uznemiravanja i govora mrznje.
Medijsko okruzenje ostaje politicki visoko polarizovano, s neujednacenom primjenom
novinarskog etickog kodeksa i profesionalnih standarda. Potrebno je uspostaviti
vijerodostojne i efikasne mehanizme samoregulacije kako bi se jacao medijski integritet
i profesionalizam.”




lako je prigovor odbijen, skrece se paznja uredni$tvu, bez namjere mijesanja u
njihovu uredivacku politiku, da se informacije koje se odnose na RTCG pailjivo
prenose, a sve u cilju postovanja kredibiliteta i ugleda Javnog servisa.

Zapisnik broj 12/2023 - odbijen

Prigovor od 10. 11. 2023, koji je dostavio Centar za gradansko obrazovanje, na
tekstove objavljenim na Portalu RTCG 7. i 8. novembra, 2023, godine. Prigovor se
odnosio na to da u tekstu autora M.V. "Crna Gora tek treba da dokaze da su svi
jednaki pred zakonom” ni u jednom dijelu se ne konstatuje dio izvjeStaja Evropske
komisije, koji potvrduje da RTCG nije ispostovao pravosnaznu sudsku presudu kada
je rije¢ o izboru generalnog direktora RTCG, a da to nije ucinjeno ni kroz poseban
tekst na portalu koji se tice direktno RTCG-a "RTCG nastavio da proizvodi
uravnotezen sadrzaj" autora Ivana Mijanovica koji je objavljen 7. novembra. RTCG bi
morao biti zastitnik javnog interesa i glas svih gradana/ki Crne Gore, a narocito kada
mora izvjestiti i o neprijatnim konstatacijama na njegov rad, a koje dolaze iz vaznih
institucija poput Evropske komisije. Ovo je vazno istaci zbog Cinjenice jer je RTCG
godinama u fokusu domacih i medunarodnih izvjestaja. Selektivnim i proizvoljnim
prikazivanjem informacija iz medunarodnih izvjestaja koje se odnose na RTCG
naru$ava se princip transparentnosti i dovodi u pitanje svoju vierodostojnost.

Urednik portala je odgovorio da je Portal RTCG profesionalno i istinito
izvijestio s vise dogadaja (predstavljanje izvjestaja u EP i predstavljanje izvjestaja u
Evropskoj kuci u Podgorici) na kojima je i predstavljen izvjestaj EK. Takode, isto se
odnosi i na prikaz izvjestaja u objavljenim tekstovima, u kojima su istaknuti svi
/nacajni elementi koji se navode u IzvjeStaju, a Koje su prezentovali evropski
zvani¢nici. Ni na dogadaju u EP, ni u Podgorici niko nije ni jednom rjecju spomenuo
dio izvjestaja koji se navodio u prigovoru,

U zakljucku je citiran Kljuéni nalaz Izvjestaja o Crnoj Gori i to dio Koji se
odnosi na medijsko okruzenje u kojem se ne nalazi dio izvjestaja koji se pominje u
prilogu, kao i da urednistvo zbog o¢uvanja kredibiliteta i ugleda RTCG treba da vodi
racuna o nacinu izvjestavanja o temama koje se ticu Javnog servisa.

Zapisnik broj 13/2023 - odbijen
Prigovor Centra za gradansko obrazovanje od 10. 11. 2023, na Dnevnik 2 i

objave na Portalu RTCG, od 18. 11. 2023. godine.

U prigovoru se navodi da se u tekstu autora LM, "Rezolucija EP: Nedostatak
dijaloga odlozio napredak ka EU" ni u jednoj recenici ne prenosi vazan dio Rezolucije
Evropskog parlamenta, a koji se odnosi na medij u kojem autor radi - Javni servis



RTCG. Naime, u Rezoluciji se jasno "izrazava zabrinutost zbog izbora generalnog
direktora RTCG-a, u suprotnosti s pravosnaznom sudskom presudom.” To je potpuno
ignorisano u tekstu na portalu RTCG. Istog dana, u okviru Dnevnika 2 emitovan je
prilog dopisnika RTCG-a iz Brisela koji nije ni u jednoj recenici emitovao ni citirao,
niti parafrazirao kritiku Evropskog parlamenta u odnosu na RTCG, a koja se tice
izbora generalnog direktora. To je potpuno ignorisano u centralnoj informativnoj
emisiji RTCG-a.

Urednistvo je u odgovorilo da je odlaganje popisa u Crnoj Gori bio kljuéna
tema sjednice u Strazburu i da je Javni servis, kao i svi ostali elektronski i pisani mediji,
informisao o tome, kao i da niko nije objavio detalje izvjestaja o kojima se govori u
prigovoru, vec je informacija potekla sa druStvene mreze X (Twitter), a ne sa
zvaniénih adresa u Briselu.

Teme koje se ticu rada RTCG uvijek interesantne za javnost, ipak, stvar je
procjene urednistva sto ¢e se i na koji na¢in emitovati u informativnim emisijama, Sto
je svakako u skladu sa Pravilnikom o programskim principima i profesionalnim
standardima RTCG, posebno imajudi u vidu da je informacija koja se pominje u
prigovoru tog dana objavljena kao stav gospodina Tonina Picule na Twitter-u,
odnosno drustvenoj mrezi X, a ne kao zvanicni zakljuc¢ak Evropskog parlamenta.

Centar za gradansko obrazovanje je zbog kasnjenja odgovora ombudsmana, a
odnosi se na zapisnike 11, 12 i 13, na portalima objavio saopstenje u kojem navode da
nijesam odgovorila na prigovore u predvidenom roku.

Kasnila sam sa odgovorom zbog ¢ekanja odgovora urednika Portala RTCG,
koji nije na vrijeme odgovorio na mejl sa prigovorom CGO. Odgovor sam primila tek
nakon 13 dana, umjesto pravilnikom definisanih pet. Sa time je upoznat predsjednik
Savjeta RTCG. Podsje¢am da u skladu sa Pravilnikom o radu Ombudsmana RTCG, ne
mogu da posaliem odgovor dok se sa zakljuécima ne upoznaju clanovi Savjeta na
sjednici tog tijela.

Zapisnik broj 14/2023 - odbijen

Prigovor od 10, 11. 2023. koji je dostavio Media Centar, na Dnevnik 2,
emitovan 8. novembra, 2023. godine.

U prigovoru stoji da je u Dnevniku 2, emitovanom 8.11.2023, doslo je do krégnja
profesionalnih principa i standarda RTCG neobjavljivanjem informacija o Izvjestaju 0
Crnoj Gori kojeg je 8. novembra 2023. objavila Evropska komisija a koji sadrzi
informacije u vezi sa ponovnim izborom generalnog direktora RTCG nalkmln
donosenja pravosnazne presude Viseg suda, kao i da je javni medijski servis sakrio je



od javnosti informaciju iz Izvjestaja EK u kojem se na strani 44-45 saopstavaju detalji
vezani za pomenuti reizbor i sudski procesi.. “Ovaj sporni prilog je nastavak skrivanja
informacija u vezi sa stavovima institucija EU, medu koje spada i nedavno sakriveni
dio rezolucije Evrospkog parlamenta u kojem je iskazana zabrinutost zbog ignorisanja
pravosnazne sudske presude u vezi sa nezakonitim imenovanjem generalnog direktora
RTCG.”

Urednistvo Dnevnika je u odgovoru istaklo da je RTCG profesionalno i istinito
izvijestio s dva dogadaja (predstavljanje izvjeStaja u EP i predstavljanje izvjestaja u
Evropskoj kuci u Podgorici) na kojima je predstavljen izvjestaj EK, a u emitovanom
prilogu istaknuti su svi znacajni elementi koji se navode u Izvjestaju, a koje su
prezentovali evropski zvani¢nici. Ni na dogadaju u EP, ni u Podgorici niko nije ni
jednom rje¢ju spomenuo dio izvjestaja koji se navodi u prigovoru. O tome da Javni
servis nista nije sakrio govori u prilog i ¢injenica da se ni u centralnim informativnim
emisijama drugih televizija nije moglo cuti bilo $ta na Sta se ukazuje u prigovoru niti
su tog dana evropski zvani¢nici spomenjali RTCG u bilo kom kontekstu. Kao potvrdu
ove tvrdnje dostavili su i transkripte priloga nekoliko informativnih emisija.

Napominjem da se u Klju¢nim nalazima izvjeStaja o Crnoj Gori za 2023,
(Kliuéni nalazi lzvie$taja o Crnoj Gori za 2023, godinu | EEAS (europa.cul),
objavljenim 8. 11. 2023. godine, u dijelu koji se odnosi na medijsko okruzenje ne
navodi dio koji se pominje u prigovoru,

Prigovor je odbijen, ali je urednistvu skrenuta paznja, bez namijere mijesanja u
njihovu uredivacku politiku, da se informacije koje se odnose na RTCG pailjivo
prenose, a sve u cilju postovanja kredibiliteta i ugleda Javnog servisa.

Zapisnik broj 15/2023 - usvojen

Media Centar je 2. 12. 2023. uputio prigovor na Dnevnik 2, emitovan L.
decembra, 2023. godine.

U prigovoru pie: “IzvjeStavajuéi o prigovorima Media centra na rad
ombudsmanke RTCG i njenoj reakciji na te prigovore, TVCG je ponovo sakrila za
javnost vazne informacije i favorizovala vlastito glediste o kontraverznom pitanju,
Gime je, prema mislienju Media centra, prekrieno vise standarda propisanih
Pravilnikom o programskim principima i profesionalnim standardima RTCG.

Prekrien je standard “tacnost”, jer prenesena poruka Media centra ne "reflektuje tacne
ginjenice” i moze "navoditi na pogresan zakljucak”. Takode je prekrien standard
"objektivnost’, jer "Cinjenice i stavovi" nijesu “predstavljeni ravnopravano’. Ovaj
standard podrazumijeva da "objektivnost u informativnim programima ne
obezbjeduje se samo ravnotezom suprotstavljenih stavova, ve¢ i kompletnim
predstavljanjem okolnosti koje su dovele do tih stavova’, $to je u konkretnom slucaju
izostalo.”



Urednistvo dnevnika u svom odgovoru saopstava da je prenesenom reagovanju
upravo je istaknuto navodno sauéesnistvo ombudsmanke u, kako se kaze u tekstu,
skrivanju informacija od javnosti, $to je i sustina teksta koji je objavljen u
spomenutom ¢lanku. Dodaju da nijesu ulazili ni u detalje reagovanja obudsmanke kao
$to nijesu davali detalje iz teksta NVO Media centar, ali su prenijeli sustinu stavova i
jedne i druge strane ¢ime su gledaoci dobili sve informacije potrebne za donosenje
svog misljenja.

U zakljucku je pisalo: “Urednistvo Dnevnika 2 bilo je u obavezi da prije
reagovanja Ombudsmanke RTCG, objavi saop$tenje Media centra, koje su tokom
dana prenijeli svi portali. Njegovim neobjavljivanjem prekrieno je vise profesionalnih
standarda (tacnost, objektivnost, provjeravanje ¢injenica i kredibilitet) Pravilnika o
programskim principima i profesionalnim standardima RTCG, posebno imajuci u
vidu ¢injenicu da je u saopitenju Media centra pomenut Ombudsman Javnog servisa,
zaduzen za kontrolu postovanja regulative koju su novinari obavezni da postuju i
primjenjuju.”

Zapisnik broj 16/2023 - odbijen

Prigovor je 5. 12, 2023, dostavio Filip Misurovi¢ za emisiju Okvir, koja je
emitovana 1. decembra, 2023, godine.

U prilogu stoji da je voditelj emisije "Okvir" tokom razgovora sa svojim
sagovornicima uputio neprimjeren komentar seksisticke sadrzine koji ne dolikuje
nivou profesionalnih standarda kakvi se ocekuju na programima Javnog servisa, a
pogotovo u emisiji koja se emituje u prime-time terminu. Misljenja je da je posalica
(sporni momenat desio se u 1:30:14) neprihvatljiva i da grubo vrijeda kompletan
auditorijum

Urednik emisije je odgovorio da je prigovor bez ikakvog osnova, i da je kao
voditelj emisije bio duzan da gledaocima pojasni nejasno formulisane odgovore i
izjave. “Naime, znamo svi da avion polijece i slijece, a ne diZe se, kako je to u emisiji
kazao gopsodin Purisi¢, samo sam dodao da gdin Purisi¢ misli na avion a ne na
primjer na dizanje kredita, ili ne daj boze aerodroma u vazduh o emu smo takode
razgovarali u emisiji.”

Urednik emisije proslijedio je i mejl koji mu je uputio Alen Séuri¢, glavni
urednik i analiticar portala Zamaaero, najveceg regionalnog portala Koji pokriva
zrakoplovstvo sa 11,7 milijona posjeta godisnje i preko 140.000 komentara, i godisnje
napisanih preko 3500 ¢lanak i analiza iz zrakoplovstva.

Prigovor je odbijen, jer prihvaceno objasnjenje urednika emisije, Zorana
Lekovica. 1 pored toga, smatram da nije poZeljno ostavljati prostor za dvostruka
tumacenija nejasno formulisanih izjava, niti raspravljati se sa potpisnicima prigovora, s
obzirom na to da je na$ rad podlozan kritici.



Sto se ostalih aktivnosti ti¢e, prisustvovala sam u novembru dvodnevnoj Tajex
radionici Izazovi i izmjene postojeéih mehanizama u cilju sankcionisanja Sirenja
dezinformacija, koju je organizovalo Ministarstvo kulture i medija. Takode sam
prisustvovala konferenciji Dijalogom protiv seksizma, diskriminacije i govora mrinje
na poziv SOS Podgorica i UNDP, U¢estvovala sam na panel diskusiji o samoregulaciji
u medijima.

Gospoda Radka Betcheva i Direktorat za medije su napravili konekciju sa
Ombudsmankom Javnog servisa Litvanije, gospodom Andom Rozukalne, koja me

obavijestila da ¢e me pozvati da prisustvujem konferenciji o etici u medijima.

$ obzirom na to da su pojedini €lanovi Savjeta u vide navrata trazili od mene
kao Ombudsmanke da predlozim konkretne mjere kojima bi se opomenuli novinari
na ¢iji rad stizu prigovori, napominjem da skladu sa Pravilnikom o radu
Ombudsmana RTCG, u ¢lanu 3 pise: “Nakon §to se Savjet upozna sa izvjestajima i
preporukama Ombudsmana, eventualno nalozi odredene mjere menadZmentu RTCG,
izvjestaji, preporuke i moguée mjere Savjeta se objavljuju na sajtu RTCG.”

Ombudsmanka

Danijela Popovic



