JAVNO PREDUZECE RTCG

ARTCG .., U1 YA
SAVJET e TE I W5 o

RADIO I TELEVIZIJE CRNE GORE

Ombudsman RTCG
Pudgurica, 12.02.2023.

SAVJETU RADIO I TELEVIZIJE CRNE GORE

Godisnji izvjestaj ombudsmana

U toku 2022. godine gledaoci i slusaoci RTCG, kao i pratioci Portala RTCG
su uputili 34 prigovora na adresu ombudsmana.

Od ukupnog broja pristiglih prigovora, 16 je prihvaceno, 15 odbijeno, a za
dva prigovora su dijelom usvojeni prigovori. Povodom prigovora koji se odnosio
na komentar u emisiji Okvir, urednik je u prvoj sljedecoj emisiji uputio javno
izvinjenje podnosiocu prigovora, te za taj prigovor nije formiran zapisnik.

Zapisnik broj 1/2022 - usvojen

Prigovor uputio Miodrag Stani¢ za Dnevnik 2, zbog povrede prava vjernika,
jer je urednik u prilozima u nalaganju badnjaka koje je organizovano od strane SPC
ucesnike u nalaganju badnjaka nazvao vjernicima SPC a za nalaganje badnjaka
organizovano od strane CPC ucesnike u nalaganju badnjaka nazvao pristalicama
CPC, dok je urednistvo to pravdalo da je namjera bila da se izbjegne ponavljanje
izraza “vijernici” u kratkom vremenskom intervalu.

Prigovor je prihvacen jer su povrijedeni profesionalni standardi objektivnost i
kredibilnost.



Zapisnik broj 2/2022 - usvojen

Prigovor uputio Milovan Radojevi¢ za prilog u Dnevniku 2, zbog pogre$nog naziva
emisije. Naime, prilogu o smrti reditelja Smaila Slada Divanovi¢a pomenuta je sa
pogresnim naslovom emisija o krstu svetog Vladimira, koju je Divanovi¢ rezirao

1990. godine, u okviru serijala emisija iz kulture Kulturno-umjetni¢kog programa
TV Titograd.

Prigovor prihvacen jer je prekrsen princip tacnost,

Zapisnik br. 3/2022 - usvojen

Prigovor uputila Radojka Aleksi¢ za emisiju Naglas. Voditeljka je Srpsku
pravoslavnu crkvu uporno nazivala crkvom Srbije, i na taj naéin povredila prava
vjernika, jer je obaveza Javnog servisa da postuje vjerska prava svih gradana i da je
naophodno voditi ratuna da se koristi precizna terminologija kada je rije¢ o
delikatnoj temi kao $to je pitanje vjere.

Prigovor prihvaden, prekr$eno pravilo kredibilnost.

Zapisnik br. 4/2022 - usvojen

Prigovor uputio veéi broj gledalaca na voditeljku Jutarnjeg programa, zbog
povrede prava Zena i Zrtava porodi¢nog nasilja. Govor, odnosno, stav voditeljke
Jutarnjeg programa “da Zena treba da zna kada da prestrane” je apsolutno
neprihvatljiv. Prije svega treba postovati i Zrtve nasilja, koje je tokom pandemije bilo
u porastu,

Zapisnik br. 5/2022 - usvojen

Prigovor uputila Fondacija - pomo¢ za sjever Crne Gore zbog objave na Portalu
RTCG pod naslovom "Ukrajinci napali Lugansku Republiku”. Na spornu,



neprovjerenu i nekredibilnu objavu, prenesenu sa Portala B92 reagovala je i
Ambasada Ukrajine, kao i Digitalno forenzicki centar .

Informativni program i svi drugi programi RTCG-a, moraju se pridrzavati sljedeéih
profesionalnih standarda: taénost, objektivnost i vjerodostojnost ( ¢lan 4. Pravilnika
O programskim principima i profesionalnim standardima RTCG). Buduéi da je
reagovala ambasada Ukrajine, mogao je izazvati diplomatski skandal.

Prekr$ena pravila tacnost i kredibilnost.

Zapisnik br. 6/2022 - usvojen

Prigovor uputio Media centar na prilog “Do Albanije po nevjestu, prevara ili $ansa
za brak” iz emisije Gledajmo se. Prilog je promovisao predrasude prema Zenama
uopste, a posebno prema Zenama iz susjedne Albanije. Takode, u ovom prilogu
promovisan je patrijarhalni obrazac ponasanja prema Zeni, i dodlo je do povrede
privatnosti drZavljanke Albanije, te ja na taj nacin prekréen Eticki kodeks novinara
Crne Gore (Nacelo 7, stav b).

Zapisnik br. 7/2022 - odbijen

Prigovor uputio Media centar DPS-a na emisiju Naglas, zbog povrjedivanja
osnovnih profesionalnih principa, standarda i novinarske etike od strane urednice
navedene emisije, koja je komentari§uéi prethodnu vlast upotrijebila kvalifikacije,
koje po sadrzini i karakteru kr$e objektivnost novinara,

Urednistvo i menadZment RTCG su, zbog nespretne formulacije novinarke, uputili
javno izvinjenje, pa je iz tog razloga prigovor odbijen.

Zapisnik br. 8/2022 - usvojen
Prigovor uputio Media centar zbog neobjavljivanja reagovanja u emisiji Gledajmo
se. Upucena je sugestija da se u prvoj narednoj emisiji objavi reagovanje. Savjet je za
taj prigovor naloZio mjere urednistvu.



Zapisnik br. 9/2022 - usvojen

Prigovor uputio AEM zbog povrede Zakona u elektronskim medijima, kao i
Pravilnika o programskim principima i profesionalnim standardima RTCG, jer je u
bloku predvidenom za djecu emitovan politicki marketing. Savjet je za taj prigovor
naloZio mjere urednidtvu.

Zapisnik br. 10/2022 - odbijen

Prigovor uputila NVO Otvorena $kola na emisiju Gledajmo se. U prigovoru je
navedeno da je izborom sagovornika i na¢inom intervjuisanja, novinar je mogao da
navede gledaoce da je ue$ée na ratiStima $irom svijeta dozvoljena djelatnost. Kada
je o navedenom prilogu rije¢, sam akter je saopstio da Krivi¢ni zakonik Crne Gore
ne dozvoljava uée$ée crnogorskih dobrovoljaca na stranim ratom zahvacenim

podrué¢jima, pa se u ovom sluéaju ne ne moZe govoriti o povredi programskih
principa i profesionalnih standarda.

Zapisnik br. 11/2022 - odbijen

Prigovor je dostavila Fondacija Pomoé - za sjever Crne Gore. Povod za dostavljanje
prigovora je prilog u Dnevniku 2, o sjednici Tuzilatkog Savjeta i o izuzecu jednog
¢lana Savjeta. Kada je o konkretnom prigovoru rije¢, iako novinaru RTCG, Marku
Terzi¢u, nije bilo omoguéeno da prati sjednicu na kojoj je biran v.d. Vrhovnog
drzavnog tuZioca, javnost je ipak obavijetena da je dolo do izuzeca jednog clana
prilikom glasanja.

Zapisnik br. 12/2022 - odbijen

Prigovor uputila Violeta Asanovi¢ za Dnevnik 2 na prilog o nezakazivanju
skupstinskog zasijedanja uz komentar da je novinarka “jednostrana” zbog ankete
koja pokazuje nezadovoljstvo gradana i pozivanje na odgovornost donosioce odluka.



U odgovoru urednistva objadnjeno je odsustvo pojedinih aktera politi¢ke scene, tako
da nije doslo do kr$enja programskih principa i profesionalnih standarda.

Zapisnik br. 13/2022 - odbijen

Prigovor uputio Media centar zbog naéina na koji je u emisiji Gledajmo se,
objavljenoj 5. aprila 2022. godine, prezentirano reagovanje Media centra, koje, po
njihovom misljenju, predstavljalo nastavak krdenja programskih principa i
profesionalnih eti¢kih standarda koja su propisana medijskim zakonima, internim
Pravilnikom RTCG i Kodeksom novinara/ki Crne Gore. U odgovoru urednistva
pojadnjeno je da je zbog programske §eme emitovano “ubrzano” reagovanje.

Kako bi se ubuduce izbjegle moguénosti ponavljanja ovakvih situacija, gospodinu
Sadikovicu je predocena razlika izmedu rada u komercijalnom mediju i Javnom
servisu, Sto podrazumijeva i podtovanje svih zakonskih normi, pa je iz tog razloga
prigovor odbijen.

Zapisnik br. 14/2022 - odbijen

Prigovor uputila Violeta Asanovi¢ za Jutarnji program. U prigovoru je istaknuto
da je voditeljka “podsticala na mrinju i predrasude”.Voditeljka ni¢im nije uvrijedila,
niti u negativan kontekst dovela ljude koji su niZi rastom od koarkasa, tako da je
prigovor odbijen.

Zapisnik br. 15/2022 - odbijen

Prigovor uputila Violeta Asanovi¢ za Jutarnji program smatrajuci da je gost emisije
svojim komentarom povrijedio princip taénost. Kako je gost dao svoj li¢ni stav, koji
je kasnije objasnio, nije do$lo do povrede Pravilnika o programskim principima i
profesionalnim standardima, tako da je prigovor odbijen.



Zapisnik br. 16/2022 - usvojen
Prigovor uputio Media centar DPS na Jutarnji program.

Voditelj emisije je gostu postavio pitanje koje po svojoj sadrZini i karakteru
predstavlja stav novinara kojim se krdi objektivnost novinarstva. Kroz kontekst
izretenog pitanja novinar je sugerisao javnosti da ¢lanovi odredenih politickih
partija vrée dalju opstrukciju u dijelu otkrivanja novih afera,

Prigovor je usvojen jer je prekseno pravilo kredibilnost.

Zapisnik br. 17/2022 - odbijen

Prigovor uputila Violeta Asanovi¢ za prilog u Dnevniku 2, zbog “jednostrano i
neobjektivno predstavljenog misljenja gradana u vezi sa formiranjem tzv. Manjinske
vlade”. Cilj priloga na koji je upuéen prigovor je bio da se ¢uje glas javnosti o bitnoj
temi, te se iz tog razloga iskljucivo ¢uo glas javnosti, a ne i predstavnika vlasti.

Zapisnik br. 18/2022 - odbijen

Prigovor uputila Violeta Asanovi¢ za Jutarnji program i nereagovanje voditelja na
imitaciju koju je gost - komiéar izveo. Pravilnikom o programskim principima i
profesionalnim standardima jasno su definisane satira i humoristicki program, a
gost je u skladu sa time i predstavljen.

Zapisnik br. 19/2022 - usvojen

Prigovor uputila Fondacija - pomo¢ za sjever Crne Gore na Dnevnik. U prilogu
koji se bavio neradnom nedjeljom, smatrajuéi da je krajnje sporno i protivno
programskim principima i profesionalnim standardima neuzimanje izjava od
turista i vlasnika ugostiteljskih objekata koji imaju drugadiji stav o neradnoj nedelji
i neradnim danima

Prekseno pravilo objektivnost.



Zapisnik br. 20/2022 - usvojen

Prigovor uputio Media centar na emisiju Gledajmo se, smatraju¢i da urednik
emisije ,,ne stavlja do znanja publici da ée da komentarise nesto, na $ta ga obavezuje
interni Pravilnik, nego se ponasa kao da je u pitanju njegova privatna stranica na
drustvenom mediju. Da i ne govorimo o tome kako je previdio obavezu da u svoj
komentar ukljuéi “sve glavne tacke gledidta na odredena pitanja”.

lako saglasna sa stavom uredni$tva, da autor reportaze, na osnovu koncepta emisije,
moZe i treba da ima slobodu da komentaride drustvena desavanja, kao i da svojim
komentarima “isprovocira” izvjesne promjene koje su za opite dobro, ipak je
prekrden eticki kodeks, kao i Pravilnik o programskim principima i profesionalnim
standardima RTCG.

Zapisnik br. 21/2022 - usvojen

Prigovor uputile Violeta Asanovi¢, kao i grupa Zena na emisiju Naglas u kojoj je
tema bila pitanje abortusa.

Najava da ¢e u emisiji uestvovati i svestenik Gojko Perovi¢, kod jednog dijela
javnosti izazvalo je narodito burno negodovanje, koje je kulminiralo medu
okupljenim gradankama ispred zgrade RTCG. Kamera TVCG je propratila
negodovanje okupljenih gradanki slikom i tonom u emisiji Dnevnik 2, ali se nije
potrudila da obezbijedi izjave ucesnica protesta i njihove poruke radi eventualnog
emitovanja u Dnevniku u 19:30 h, kao ni u oéekivanom prilogu u emisiji Naglas,
zbog koje je protest i organizovan.

Prekseno pravilo uravnoteZenost izviestavanja.

Zapisnik br. 22/2022 - odbijen.

Prigovor uputila NVO Akcija za sjever Crne Gore, a odnosio se na emisiju
Argumenti.

Razlog prigovora je bila nenamjerna omaska o teritorijalnoj pripadnosti mjesta
Velika. Urednik emisije je u narednoj emsiji napravio ispravku i uputio izvinjenje.



Zapisnik br. 23/2022 - odbijen.
Prigovor uputila Tijana Lopici¢ za izvjestaj u Dnevniku 2.

Potpisnica prigovora je smatrala da javnost nije obavije$tena o incidentu koji se
dogodio u Cetinjskom manastiru. Utvrdeno je da je informacija o spornom
dogadaju objavljena.

Zapisnik br. 24/2022 - odbijen.

Prigovor uputila NVO Akcija za sjever Crne Gore, a odnosio se na emisiju Okvir.
U pomenutoj emisiji tema je bila dekriminalizacija kanabisa u medicinske svrhe, to
je bio i povod za prigovor.

Medutim, u emisiji su bile podjednako zastupljene “suprotstavljene” strane, koje su
se odredile prema ovoj temi.

Zapisnik br. 25/2022 - usvojen.
Prigovor Media centra na prilog u Dnevniku 2.

Prilikom izvjeStavanja o imenovanju vladine komisije za dodjelu stanova, nije
kontaktiran predsjednik Vlade, kao ni gospoda Pedi¢, ¢lanica komisije Cije je
imenovanje bila povod za prilog. Prekrien je Pravilnika o programskim principima
i profesionalnim standardima RTCG, ¢lan 4 objektivnost i kredibilitet i clan 12
uravnoteZenost izvjestavanja,

Zapisnik br. 26/2022 - usvojen.
Prigovor GI 21. Maj na emisiju Link.

Tokom gostovanja g. Mirka Stani¢a iz SDP-a, na Radiju Crne Gore, paZnju su
skrenula pitanja novinara o ruskoj agresiji na Ukrajinu. Ne dovodeci u pitanje niti
jednog trenutka autonomno pravo i slobodu novinara da postavlja pitanja,



ukljuéujuéi i neugodna i konfrontirajuda, zaklju¢ak je da je novinar svojim
formulacijima ostavio utisak odbrane ruske agresije na Ukrajinu.

Prekrieno pravila objektivnost i nepristrasnost.

Zapisnik br. 27/2022 - odbijen
Prigovor Media centra na intervju sa predsjednikom Crne Gore.

Povod za prigovor je otvaranje priée o nacionalizmu, kao i dio intervjua u kojem je
bilo govora o politi¢kom uticaju na SDT. Autor i voditelj emisije je napravio jasnu
razliku izmedu, kako ih je nazvao, pozitivnog i negativhog nacionalizma.

U segmentu emisije, u kojem je bilo rije¢i o politickom uticaju na SDT, gospodin
Pukanovi¢ je hipoteti¢ki iznio svoj stav o toku sudskog procesa i njegovom ishodu.

Zapisnik br. 28/2022 - usvojen
Prigovor Media centra na Dnevnik 2, prilog o gledanosti RTCG.

Bez obzira na to §to u predmetnom sluéaju nije doslo do “laznog” izvjestavanja, $to
bilo moguée zakljuditi iz dostupne dokumentacije, nepotpuna informacija ostavlja
prostor gledaocima da steknu pogresan utisak, te je samim tim zanemareno jedno
od osnovnih nadela programskih principa i profesionalnih standarda, kredibilitet.

Zapisnik br. 29/2022 - odbijen
Prigovor NVO Korina, na emisiju Mreza.

Prigovor se odnosio na prilog o psima lutalicama u kojem je sagovornik zastupao
stav 0 eutanaziji pasa, kao moguce rje$enje uklanjanja pasa lutalica sa ulica, kao i da
nijesu pozvani zadtitnici Zivotinja da razgovaraju na pomenutu temu. Takode je

re¢eno da ¢e zbog njegovih stavova naici na osudu udruzenja za zastitu Zivotinja.



Urednistvo emisije Mreza je nakon sporne emisije vie puta pozivalo pomenutu
NVO da gostuje istim povodom, ali se nijesu Zeljeli odazvati pozivu. Iz pomenutih
razloga, prigovor je odbijen.

Zapisnik br. 30/2022 - odbijen
Prigovor Agencije za elektronske medije, na emisiju Naglas.

Kontekst pitanja novinarke je pogresno shvaden, iz razloga Sto je osnovna namjera
bila da se analizira izborni rezultata, odnosno oéekivani rezultat svih politickih
subjekata, bez isticanja boljih i lodijih. Urednica emisije je istakla da joj je Zao zbog
nesporazuma.

Zapisnik br, 31/2022 - odbijen

Prigovor dostavio Mirko Stanic, $ef Medijskog tima SDP, na izvjedtavanje sa anti
vladinog protesta u Dnevniku 2.
U prigovoru je navedeno: “skup koji je organizovan od strane gradanskih aktivista,
uz podrsku i prisustvo predstavnika parlamentarne opozicije svjesno su se i sa
jasnom namjerom, u toku montiranja priloga sa govorima gledaoci doveli u zabludu
kad je brojnost skupa u pitanju.”

Urednistvo je saopétilo da je snimak prikazivo objektivno stanje i jedino moguce u
tom trenutku. Na terenu su bile dvije ekipe TVCG kako bi uspjeli pravovremeno I
objektivno da informiSu koristeéi opremu za prenos slike u realnom vremenu kako
bi video sa protesta imali u Dnevniku 2. U trenutku ukljuenja, skup je bio zavrden
a novinarka je jasno saopétila da su ljudi koji su bili okupljeni ispred Skupstine poceli
da se razilaze.

Zapisnik br, 32/2022 - dijelom usvojen

Prigovor dostavilo NVU Prosvjetna zajednica, za najavu u emisiji Gledajmo se,
navodedi da je urednik emisije prekr$io programske standarde, jer je, po misljenju
potpisnika prigovora, uvrijedio prosvjetne radnike.



Urednik emisije je odgovorio da se njegov komentar u prvom dijelu najave odnosio
na stanje u cijelom svijetu.

Emisija Gledajmo se koncipirana je tako da se skrece painja na odredene pojave u
drustvu, te nerijetko urednik emisije na provokativan naéin komentarise te pojave,
pa je prigovor prihvaéen u dijelu jer nijesu ispostovani programski principi, ali ne i
za ,vrijedanje” prosvjetnih radnika, §to mu nije bila namjera.

Zapisnik br. 33/2022 - usvojen
Prigovor dostavio gospodin Zeljan Brajovié, na emisiju Gledajmo se.

U prilogu nijesu ispo$tovane sve strane koje su u sukobu, pa je na taj nacin
povrijeden ugled ¢ovjeka, &iji se stav nije ¢uo u prilogu.

Cinjenice i stavovi su morali biti predstavljeni ravnopravno, a izvjeStavanje moralo
biti nepristrasno uzeti u obzir sve osobe, institucije i dogadaje, relevantne za temu.

Takode, novinari i urednici duzni su da prije emitovanja provjere sve Cinjenice

Bez obzira na spremnost urednika da ispravi pogre$no interpretirane Cinjenice u
jednoj od narednih emisija, u pomenutom prilogu doslo je do krenja programskih
principa i profesionalnih standarda.

Prisustvovala diskusiji ,,Za mrZnju nemamo kad - kako unaprijediti regulativu
i samoregulaciju u Crnoj Gori kako bi se sprije¢ilo Sirenje govora mriZnje i
dezinformacija" koju, u susret Danu novinara/ki, organizovao Institut za medije.

Pratila dvodnevnu konferenciju o medijskoj pismenosti u koju je organizovao
OEBS u saradnji sa Agencijom za elektoronske medije Crne Gore.

Ucestvovala u dvodnevnoj Tajex radionici za otkrivanje laznih vijesti, koju je
organizovalo Ministastvo javne uprave.



Pripremila i proslijedila odjeljenju za Ljudske resurse RTCG informator o
programskim principima i profesionalnim standardima RTCG.

Ombudsmanka

Danijela Popovi¢



