JAVNO PREDUZECE RTCG

SAVJET BRTCG ., 011356

Radis | TewrTm

Podgerica, _20__gad.

RADIO I TELEVIZIJE CRNE GORE
Ombudsman RTCG
Podgorica, 23. 02. 2024.

SAVJETU RADIO I TELEVIZIJE CRNE GORE
Godisnji izvjestaj ombudsmana

Gledaoci, slusaoci i korisnici Portala RTCG su u 2023. godini uputili su na adresu
ombudsmana 16 prigovora. Od pomenutog broja sedam prigovora je usvojeno, osam
odbijeno, za jedan prigovor je dijelom usvojen prigovor.

Zapisnik broj 1/2023 - usvojen

Prigovor uputio Institut za medije na prilog iz emisije Gledajmo se, urednika Seada
Sadikovica, emitovane 07. 02. 2023. godine.

Primjedba se odnosila na to da je “autor emisije i spornog priloga je u prilogu o zenama i
djevojakama koje su preziviele osvetnicku pornografiju i onlajn nasilja, fotomontazom sa
fotografijom aktuelnog predsjednika Crne Gore Mila Pukanovica i svojom fotografijom,
¢injenice stavio u pogresan kontekst i skrenuo paznju sa vaine leme, na ismijavanje
predsjednika”.

Autor priloga je prekrsio Eticki kodeks novinara Crne Gore, smjernice za Nacelo 2:
Za novinara su éinjenice neprikosnovene, a njegova obaveza je da ih stavija u pravilan
kontekst i onemoguci njihovu zloupotrebu, bilo da se radi o tekstu, slici i ton.

Komentar ne smije da bude prezentovan tako da stvara utisak da se radi o utvrdenoj
cinjenici.

Prekréen je i Clan 24 Pravilnika o programskim principima i profesionalnim standardima
RTCG:

Upotreba tehnologije u uredivacke svrhe:



Specijalni efekti, ukljucujuci zvucne efekte, treba da budu upotrebljavani s posebnom
painjom kada je predstavijanje novinarskog materijala u pitanju. U rijetkim prilikama
kada se oni koriste treba se narocito pobrinuti da ne dode do iskrivljivanja stvarnosti i da
se ne stekne utisak urednickog komentara”,

Koriscenje post-produkcione kompjuterske tehnologije:
Koriséenje kompjuterske animacije i specijalnih efekata moze kompromitovati autenticnost
i integritet snimljenog materijala.

U informativaim programima treba izbjegavati upotrebu efekata kao sto su zaustavijanje
kadra, usporavanje kretanja, dvostruko eksponiranje i drugih efekata koji modifikuju
prikazano, osim u slucajevima kada koriscenje takvih efekata omogucava dobijanje
detaljnih informacija 0 dogadaju, desavanjima ili licnosti.

Zapisnik broj 2/2023 - usvojen

Prigovor je dostavila Tinka Puranovi¢ zbog neprecizne i skracene ispravke emitovane u
Dnevniku 2, 28. januara. 2023.

Podnositeljka prigovora uputila je urednistvu zahtjev ispravku neistinite, nepotpune i
neta¢ne informacije u skladu sa Zakonom o medijima, Zakonom o nacionalnom javnom
emiteru Radio i televizija Crne Gore i Etickim kodeksom novinara i novinarki Crne Gore.

Pomenuti zahtjev za ispravku objavljen je 28.01.2023. prepravljen, skracen do
neprepoznatljivosti i preprican, tako da se nije moglo zakljuditi zbog kojih netacnih i
neistinitih navoda je podnositeljka prigovora reagovala.

Urednik/ca Dnevnika je bio/la u obavezi da integralno objavi ispravku, buduci da se:

Odgovor odnosno ispravka mora objaviti bez izmjena i dopuna, osim pravopisnih ispravki
koje ne mijenjaju smisao, na istoj strani stampe, sa istomopremom, odnosno u istoj emisiji
audiovizuelnog medija u kome je objaviljen medijski sadrzaj, tako da plasman u mediju
odgovara plasmanu medijskog sadriaja na koji se odnosi, uz napomenu da se radi o
odgovoru odnosno ispravki. (Zakon o medijima Clan 51)

Napominjem da potrebe za ispravkom ne bi bilo da je u prilogu, emitovanom u Dnevniku
2 09. januara 2023. godine, ispostovan Pravilnik o programskim principima i
profesionalnim standardima RTCG c¢lan 4:

Objektivnost - Cinjenice i stavovi moraju biti predstavijeni ravnopravno, a izvjestavanje
mora nepristrasno uzeti u obzir sve osobe, institucije i dogadaje, relevanine za temu.



Kredibilitet - Novinari i urednici su odgovorni ne samo za ono $to objave, vec i za ono sto
precute a od interesa je za javnost.

Zapisnik broj 3/2023 - odbijen

Prigovor uputila Unija slobonih sindikata 28. 03. 2023. zbog neemitovanja izvjestaja sa
konferencije za novinare u Dnevniku.

Iz tehnickih razloga, zamjene domena na elektronskim adresama, na mail adresu urednika
Dnevnika nije stigao dopis Unije slobodnih sindikata, tako da samim tim urednistvo nije
imalo blagovremenu informaciju o najavlienom dogadaju, pa u ovom slucaju, obaveza
javnog servisa da informise javnost nije mogla biti ispostovana.

Ipak, iako je prigovor odbijen, RTCG je bila u obavezi da na adekvatan nacin unaprijed
obavijesti gradanstvo, kako bi se izbjegle naprijatnosti kao $to je ova.

Zapisnik broj 4/2023 - usvojen

Prigovor uputila NVO Akcija za ljudska prava, na prilog novinarke Dragane Lalevic o
odluci ESLJP u predmetu Krdzalija i drugi protiv Crne Gore emitovanom u Dnevniku 2,
(6. aprila ove godine.

U prigovoru se navodi: ,da je u pomenutom prilogu doslo do krenja ¢lana 8 Etickog
kodeksa RTCG buduci da nije ispostovano pravilo druge strane koje ukazuje da se
ravnopravno trebaju predstavljati suprostavljena stajalista i misljenja kao i njihovi nosioci.
Bududi da se prilog ticao konkretno dvije zainteresovane strane - Drzave Crne Gore i
podnositeljki predstavke, odnosno njihove zastupnice pred sudom Tee Gorjanc Prelevic,
radi objektivnog informisanja javnosti o predmetnom slucaju, Gorjanc Prelevi¢ ili neko od
podnositeljki je morao biti pozvan za izjavu, do ¢ega nije doslo u konkretnom slucaju.”

Takode, “od strane RTCG-a ignorisana je izjava koju je zastupnica Zrtava blagovremeno
poslala svim medijima uklju¢ujuéi i RTCG. Osim $to informacije u prilogu nijesu iznesene
na objektivan nacin, ¢ime se ujedno i krsi ¢lan 6 Kodeksa, one nijesu bile ni potpune.”

Informativni i svi drugi programi RTCG duzni su da postuju i pridrzavaju se propisanih
profesionalnih standarda ta¢nosti, objektivnosti, kredibiliteta i ostalih.

Bez obzira na pocetnu ideju urednistva da o presudi Evropskog suda za ljudska prava
govore porodice Zrtava, gledaoci ni na koji nacin sa time nijesu bili upoznati. Takode nijesu



bili upoznati ni sa ¢injenicom da li neka organizacija ima ili nema sluha da odgovori na
pitanja urednistva, jer se ni to ne pominje u spornom prilugu.

Na kraju, promjene internet domena ne mogu, niti smiju biti smetnja u komunikaciji i u
trazenju ¢injenica.

Zapisnik broj 5/2023 - usvojen

Prigovor uputio Media centar na Dnevnik 2, koji je emitovan 30. 05.2023. zbog
neobjavljivanja informacije o pravosnaznoj presudi Viseg suda povodom nezakonitog
imenovanja generalnog direktora RTCG.

U ovom slucaju nije ispostovan clan 4 - kredibilitet, Pravilnika o programskim principima
i profesionalnim standardima RTCG, jer su novinari i urednici odgovorni ne samo za ono
Sto objave, vec i za ono §to preéute a od interesa je za javnost

Razumijem da urednistvo nije moglo objaviti precizne informacije o presudi Viseg suda,
koja je u Pravnu sluzbu dostavljena tek sjutradan 31. maja, ali su svi elektronski mediji tog
dana objavili informaciju.

Javni servis je pod konstantnom lupom javnosti, urednistvo je bilo u obavezi da na pocetku
Dnevnika 2 informise gledaoce da presuda, koja je tokom dana bila vijest na ostalim
medijima, jos nije zvanicno upucena RTCG, i na taj nacin otkloni sumnju u sopstveni

kredibilitet.

Zapisnik broj 6/2023 — usvojen

Prigovor uputila Akcija za ljudska prava na zbog neobjavljivanja informacije o protestu
18 NVO zbog reizbora generalnog direktora RTCG, u Dnevniku 2 koji je emitovan 06. 06.
2023. godine.

U prigovoru se navodi da su “tokom dana ostali elektronski mediji, ukljucujuci i TV
emitere, objavili saopstenje 18 NVO, TVCG je ignorisala ovu vaznu informaciju za javnost.
Neobjavljivanjem informacije o reakciji 18 NVO RTCG je prekrsila Pravilnik o
programskim principima i profesionalnim standardima koji propisuje: "RTCG kao
nacionalni javni emiter predstavlja javne forume na kojima se ideje izrazavaju slobodno,
gdje cirkulisu informacije, misljenja i kritike." Kritika na rad Savjeta RTCG nije objavljena
u centralnoj informativnoj emisiji $to potvrduje da je u ovom sluéaju, dodlo do krsenja
profesionalnog standarda koji se odnosi na KREDIBILITET (“Informativni programi
moraju tacno da prenose dogadaje, podatke i izjave, omugucavajuci gledaocima i



slusaocima da sami formiraju stavove. Novinari i urednici su odgovorni ne samo za ono
$to objave ve¢ i za ono $to presute a od interesa je za javnost.”). Neobjavljivanjem
informacije o reakciji 18 NVO prekrien je i profesionalni standard koji se odnosi na
Objektivnost koji u stavu 5 propisuje: “Kreatori radio i televizijskih programa krse
profesionalne standard ako kriju, zanemaruju, ili u neadekavatan kontekst stavljaju
(plasiraju) informacije sa kojima se li¢no ne slazu.” U ovom slu¢aju je RTCG pokazala
o¢iglednu namjeru da sakrije informaciju o reakciji 18 NVO.”

Stav urednistva je bio da se vijest ne emituje jer je po njihovim rije¢ima "U tom momentu
je bilo mnogo vise znacajnijih informacija od ove. Da je ta procjena ispravna, pokazuje
podatak da je u Crnoj Gori registrovano 5.163 NVO.” Dodaju “ da bi se napravio presedan
ako bi usvojili preporuku da se mora objaviti svako saopstenje koje grupe NVO pisu.”

Saglasna sam da je stvar je urednicke slobode i procjene da odredi $to ¢e se i na koji nacin
emitovati u informativnim emisijama, sto je svakako u skladu sa Pravilnikom o
programskim principima i profesionalnim standardima RTCG.

Ipak, saopstenja koja se ticu rada RTCG, a koje potpisuje odredeni broj nevladinih
organizacija treba pazljivo razmatrati, pri ¢emu broj potpisnika saopstenja ne bi trebalo da
bude vazniji od sadrzaja teksta.

Zapisnik broj 7/2023

Prigovor uputio Mihailo Jovovic¢ na prilog ,.Izvjestavanje bez posljedica”, u Dnevniku 2 od
23, 06. 2023. godine, novinarke Bojane Baranin.

U prigovoru se, izmedu ostalog, navodi .Gda Baranin me je pitala on the record sta ja ,kao
predsiednik Komisije” za pracenje istraga o napadima na novinare mislim o ,sve ceS¢em”
preuzimanju uloge sudija i tuzilaca od strane medija, i da li imam takve primjere iz rada u
Komisiji. Medutim, u emitovanom prilogu se ne pominje Komisija, ve¢ me je predstavila
samo kao programskog direktora ,Vijesti®, §to jesam, ali me nije u tom svojstvu nista
pitala.”

Takode, u prigovoru se dalje navodi da su prekrieni brojni ¢lanovi Pravilnika o

programskim principima i profesionalnim standardima, kao i Kodeks novinara Crne Gore.

Uvidom u sirovi materijal koji je snimljen za pomenuti prilog, kao i uvidom u finalni prilog
uoéeno je da je doslo do izvjesnih krienja pomenutih regulativih normi, te je u tom dijelu
prigovor usvojen:



Dogadaji se moraju vijerno prikazati, a razliciti pristupi i misljenja biti
profesionalno i korektno zastupljeni.” (élan 4 stav 1 i) i j) u vezi sa ¢lanom 8
stav 1i 2 Pravilnika o programskim principima i profesionalnim tandardima u
elektronskim medijima).

~Prenesena poruka mora da reflektuje taéne cinjenice i ne smije navoditi na
pogredan zakljucak; - tacnost

Cinjenice i stavovi moraju biti predstavljeni ravnopravno, a izvje$tavanje mora
nepristrasno uzeti u obzir sve osobe, institucije i dogadaje relevantne za temu;
- objektivnost

Informativni programi moraju tacno da prenose dogadaje, podatke i izjave,
omogucavajuci gledaocima i slusaocima da sami formiraju stavove. Novinari i
urednici su odgovorni ne samo za ono $to objave vec i za ono §to precute a od
interea je za javnost."- kredibilitet (Pravilnik o programskim principima i
profesionalnim standardima RTCG, ¢lan 4).

»Ne smatra se da su bilo koja vijest ili programski sadrzaj pravedni ako:

ne ukljucuju sve relevantne ¢injenice; navode gledaoce i slusaoce na pogresan
zakljucak.” (Pravilnik o programskim principima i profesionalnim standardima
RTCG, élan 7 - pravednost).

~Programi RTCG koji se bave pitanjima od javnog interesa koja izazivaju
razli¢ite stavove u javnosti moraju adekvatno i jednako da predstave razicite
tacke gledista. To podrazumijeva nepristrasnost i razumno procjenjivanje
tezine odredenih stavova i misljenja, njihov znaéaj ili potencijalni znacaj.”
(Pravilnik o programskim principima i profesionalnim standardima RTCG, ¢lan
12 - uravnoteZenost izvjestavanja).

~Novinarke/novinari moraju teziti da obezbijede cjelovite izvjestaje o
dgadajima i ne smiju precutkivati ili potiskivati sustinske informacije.” (Eticki
kodeks novinara Crne Gore, Nacelo 1, 1.2 - taénost).

WIzvor (informacije) treba da bude jasno identifikovan i da se, kada je to
potrebno, navedu reference koje ga ¢ine relevantnim za odredenu pricu.

U pripremi izvjeitaja, novinari/novinarke su obavezni da pravilno ocijene
opredjeljenja i moguce interese svojih izvora. Ako izvor pripada nekoj

Koriscenje posrednih izvora je prihvatljivo ukoliko se koriste i dodatni izvori



ili druge metode za potvrdivanje cinjenica.” (Eticki kodeks novinara Crne Gore,
Nacelo 1, 1.3 - postupanje sa izvorima).
Medutim, za isti prilog, prigovor je djelimi¢no odbijen, u dijelu:

e RTCG samostalno proizvodi ureduje i emituje programe nezavisno od
politickih, ekonomskih i drugih centara modci* (Pravilnik o programskim
principima i profesionalnim standardima RTCG, élan 2 - obaveze RTCG kao
javnog emitera).

e ,Pravovremeno, sveobuhvatno, objektivno, uravnotezeno i dostojno obraduju
dogadaje u Crnoj Gori, regionu i Sire, podrzavajudi fer i konstruktivan dijalog
na lokalnom, regionalnom i nacionalnom nivou.” (Pravilnik o programskim
principima i profesionalnim standardimna RTCG, ¢lan 3 - ciljevi RTCG ).

e Prema Ustavu Crne Gore, koji pruza pravo na slobodno i nezavisno
informisanje, svaka vrsta cenzure je nazakonita i neeticka. Urednici i novinari
RTCG ne smiju podleci nikakvoj vrsti pritiska, direktnog niti indirektnog, da
se njihovi programi cenzurisu.” (Pravilnik o programskim principima i
profesionalnim standardima RTCG, ¢lan 4 - cenzura).

e ,Kad god je to moguée, novinari moraju da pronadu predstavnike svih
ukljucenih strana i da obezbijede u programu sve relevantne stavove. Ukoliko
je to nemogucde, oni o tome jasno i direktno moraju da obavijeste javnost.
Novinari i urednici moraju biti svjesni neophodnosti ravnoteze u tretiranju
spornih pitanja. Profesionalni standard RTCG je da se no kontroverznim
temamam obezbijedi i neutralno, ekspertsko misljenje.” (Pravilnik o
programskim principima i profesionalnim standardima RTCG, ¢lan 12 -
uravnoteZenost izvjestavanja).

e ,Kada se obavlja intervju sa dvije ili vide osoba pojedina¢no za isti program ili
serijal programa, nijednom od uéesnika ne smije se dozvoliti da ¢uje stavove
drugih ucesnika.“ (Pravilnik o programskim principima i profesionalnim
standardima RTCG, élan 22 - intervjui).

Zakljucak je da se teme koje su od javnog interesa, u ovom slucaju odnos medija i njihov
eventualni uticaj na pravosudne organe, treba pazljivo tretirati uz obavezno postovanje
Etickog kodeksa novinara Crne Gore, Pravilnika o programskim principima i
profesionalnim standardima u elektronskim medijima, Pravilnika o programskim

principima i profesionalnim standardima RTCG i ostalih obavezujucih normativnih akata.



Zapisnik broj 8/2023 - odbijen

Prigovor uputio Media centar DPS na Jutarnji program, koji je emitovan 10. 07. 2023.
godine, smatrajuci da je doslo do povrede osnovnih profesionalnih principa, standarda i
novinarske etike od strane uredniStva navedene emisije kojim je nanijeta Steta
Demokratskoj partiji socijalista, zbog pitanja gostu "nazalost neke prakse nijesu se
promijenile ni nakon odlaska DPS-a sa vlasti - zaposljavanje po partijskoj liniji, zauzimanje
dobijenih resora i vidjeli smo i nastavak trosenja drzavnog novca za razne reprezentacije,
za vozni park, funkcionerske benefite. Da li ¢e se sa tim konaéno stati i §ta Vi u ime i Vase
stranke mozete obecati gradanima Crne Gore?",

Cinjenica je da partija koja je potpisnica ovog prigovora vrsila vlast duzi niz godina, kao i
da je novinarka postavila pitanje na taj nacin, da se bilo koji politicki subjekt koii trenutno
vrsi vlast, mogao osjetiti prozvanim: ,,nazalost neke prakse nijesu se promijenile...”,

RTCG samostalno proizvodi, ureduje i emituje programe nezavisno od politickih,
ekonomskih i drugih centara moéi.

Prema Ustavu Crne Gore, koji pruza pravo na slobodno i nezavisno informisanije, svaka
vrsta cenzure je nezakonita i neeticka. Urednici i novinari RTCG ne smiju podleci nikakvoj
vrsti pritiska, direktnog niti indirektnog, da se njihovi programi cenzurisu (Pravilnik o
programskim principima i profesionalnim standardima RTCG), dok je rad politickih
partija podloZan kritici, a obaveza novinara da informise javnost.

Kompanija Brskovo Mine doo, u vlasnistvu Tara Resources AG, uputila je prigovor u vezi
sa neistinitim tvrdnjama iznijetim u prilogu emitovanom u informativnim emisijama
"Dnevnik 2" i "Dnevnik 3" 06. 09. 2023. godine.

Urednistvo je 07. 09. u Dnevniku 2 objavilo reagovanje potpisnika prigovora, pa iz tog
razloga nije formiran zapisnik.

Na adresu ombudsmana je prigovor uputio i Vladislav Dajkovi¢ zbog objave novinara
Nebojse Sofranca na svom Facebook nalogu.

Nakon sto je gospodinu Dajkovi¢u saopsteno da su nadleznosti ombudsmana definisane
pravilnikom, pa samim tim, zastitnik prava gledalaca ne moze reagovati na stavove
iznesene putem drustvenih mreza, posebno sa privatnih profila, a po ovom pitanju se vec
oglasio menadiment RTCG, gospodin Dajkovi¢ je nastavio komunikaciju na nimalo
prijatan nacin, o ¢emu sam obavijestila predsjednika Savjeta.



[ako je novinar Sofranac iznio liéni stav na svom profilu §to mu dozvoljava Ustav Crne
Gore (¢lan 47, Sloboda izraZavanja), novinari, a i ostali zaposljeni u RTCG ne bi trebalo da
svojim objavama na drustvenim mrezama naru$avaju sopstveni ugled, niti ugled Javnog
servisa.

Zapisnik broj 9/2023 - usvojen

Prigovor od 13. 09. 2023. koji je dostavio Centar za gradansko obrazovanje, za tekst na
Portalu RTCG, objavljen 11. 09. 2023. godine, Pola vijeka od kobne nesreée na Maganiku.

U prigovoru se navodi da tekst sadrzi niz neta¢nih informacija, pa na taj naéin uskracuje
javnost za vazne Cinjenice o tom dogadaju, dok dokumentarac Maganik 911, koji je iste
veceri prikazan na RTCG ukazuje na niz drugadijih ¢injenica i potpuniji pogled u odnosu
na tekst na portalu, kao i da, imajuéi u vidu da se radi o jednoj od najvecih nesre¢a u
crnogorskoj istoriji, nema sumnje da neta¢no, a onda i nepotpuno izvijestavanje o ovoj
nesreci ne doprinosi izgradnji povjerenja u RTCG.

Urednistvo je smatralo prigovor neosnovanim, jer se tekst koji je objavljen bazirao na
ranijem izvjestavanju Portala RTCG, za koji, kako su odgovorili, nije bilo ispravki navoda,
pa su postupali sa uvjerenjem da su postojece informacije tacne.

Na osnovu dostupnih podataka dobijenih od jednog od urednika emisije Maganik 911,
Sinide Adamovica, sama priprema emisije trajala je vise od pola godine. Pisani izvori koji
su za emisiju korsteni su izvjestaji glavnog istrazitelja koji je istrazivao i zakljucio cio slucaj,
arhiva RTCG sa izjavama svjedoka koji su se prvi nasli na mjestu nesrece, kao i izjave
novinara Bata Kokolja koji je o njoj izvjestavao, tekstovi koje je u tom periodu objavio
dnevni list Pobjeda, knjiga Kad motori utihnu, Zlatka Vranesa, tekstovi i izjave Vukosava
Balevica, istrazitelja vazduhoplovnih nesreca na teritoriji bivie SFR]. Takode, izjave
sviedoka, kcerke pilota Maglica, pilota koji je posljednji prizemljio avion. Pola godine se
tragalo za audio zapisom izmedu kontrolnog tornja i pilota, medutim, buduci da je od
nesrece do realizacije dokumentarca proslo puno vremena, pa su se u tom periodu desile
geopoliticke promjene, doslo se samo do transkripta iz sudskih spisa, sa preciznim
vremenom Kada se sve deSavalo. Osim pomenutog, koristene su i iziave svjedoka koji su se
nalazili na katunu u trenutku nesrece, spasioci koji su prvi stigli na mjesto nesrece, patolog
koji je obavio obdukciju stradalih, itd...

Dakle, emisija Maganik 911 je kredibilan izvor informacija koje je novinar Portala RTCG
mogao da koristi za tekst. Medutim, u nepotpisanom tekstu nijesu ta¢no navedene sve
cinjenice, ¢ime je prekrsen ¢lan 4 Pravilnika o programskim principima i profesionalnim



standardima RTCG (taénost, provieravanje ¢injenica i kredibilitet), kao i Nacelo 1 Etickog
kodeksa Novinara Crne Gore.

Zapisnik broj 10/2023 - odbijen

Prigovor Media Centra od 23. 10. 2023. Povod za dostavljanje prigovora je neobjavljivanje
informacije u Dnevniku 21. 10. 2023. godine, smatrajuéi da je doslo do krsenja
profesionalnih principa i standarda RTCG neobjavljivanjem informacija o rezoluciji EU
parlamenta o Crnoj Gori, koja sadrzi ocjenu i kritiku u vezi sa ponovnim izborom Borisa
Raonica, nakon donosenja pravosnazne presude Viseg suda.

U odgovoru urednistva pisalo je da je odlaganje popisa u Crnoj Gori bio kljuéna tema
sjednice u Strazburu i da je Javni servis, kao i svi ostali elektronski i pisani mediji,
informisao o tome, kao i da niko nije objavio detalje izvjestaja o kojima se govori u
prigovoru, vec je informacija potekla sa drustvene mreze X (Twitter), a ne sa zvani¢nih
adresa u Briselu.

U zakljucku pise da radio Televizija Crne Gore samostalno proizvodi, ureduje i emituje
programe nezavisno od politickih, ekonomskih i drugih centara mod¢i. (Clan 2 Pravilnik o
programskim principima i profesionalnim standardima RTCG)

Saglasna sam da su teme koje se ti¢u rada RTCG uvijek interesantne za javnost, ipak, stvar
je procjene urednistva Sto Ce se i na koji nac¢in emitovati u informativnim emisijama, $to je
svakako u skladu sa Pravilnikom o programskim principima i profesionalnim standardima
RTCG, posebno imajuci u vidu da je informacija koja se pominje u prigovoru objavljena
kao stav gospodina Tonina Picule na Twitteru, odnosno drustvenoj mrezi X, a ne kao
zvaniéni zaklju¢ak Evropskog parlamenta.

Povodom ovog zakljucka Media centar je objavio saopstenje na portalima, smatrajuci me
saucesnikom u prikrivanju informacija od javnosti, te iz tog razloga imam potrebu da
dodam da sam sve dosadasnje zakljucke donijela savjesno i u skladu sa normativnim aktima
koje sam obavezna da postujem i primjenjujem, kao i detaljnom provjerom cinjenica.
Napominjem da se prigovori uvijek odnose na konkretan datum i emisiju, te ih tako i

tretiram.

Zapisnik broj 11/2023 - odbijen



Prigovor od 10. 11. 2023. na Dnevnik 2 od 8.11. 2023. godine, koji je dostavio Centar za
gradansko obrazovanje,

Potpisnik prigovora smatra da novinarka u prilogu nije ni u jednoj recenici pomenula, niti
parafrazirala dio izvjestaja evropske komisije u odnosu na RTCG koji konstatuje da RTCG
nije ispostovao pravosnaznu sudsku presudu kada je rije¢ o izboru generalnog direktora
RTCG, kao i da je to ignorisano u kompletnoj centralnoj emisji RTCG. CGO ne ulazi u to
da li se radi o cenzuri ili autocenzuri, ali da je nesumnjivo rije¢ o prikrivanju informacija
od javnog znacaja.

Urednistvo Dnevnika je odgovorilo da su u emitovanom prilogu istaknuti svi znacajni
elementi koji se navode u Izvjestaju, a koje su predstavili evropski zvani¢nici. Ni na
dogadaju u EP, ni u Podgorici niko nije ni jednom rijecju spomenuo dio izvjestaja koji se
navodio u prigovoru. Dodali su da u prilog tome da Javni servis nije sakrio nista govori
cinjenica da se ni centralnim emisijama ostalih televizija nije moglo ¢uti nista na sto se
ukazuje u prigovoru,

Napominjem da se u Klju¢nim nalazima izviestaja o Crnoj Gori za 2023, (Kljuc¢ni nalazi
Izviestaja o Crnoj Gori za 2023. godinu | EEAS (europa.eu)), objavljenim 8. 11. 2023,
godine, u dijelu koji se odnosi na medijsko okruzenje navodi: ,,Crna Gora ima pluralisticko
i raznoliko medijsko okruzenje i ima odredeni nivo pripremljenosti u oblasti slobode
izrazavanja. Ukupno, postignut je ograni¢en napredak. Generalno, vlasti su obezbijedile
brz i efikasan odgovor organa za provodenje zakona i institucija na nove slucajeve nasilja
nad novinarima. Medutim, nije bilo djelotvornog sudskog odgovora na stare slucajeve.
Vlada je ukljucila civilno druitvo i medijske aktere u izradu nacrta novog medijskog
zakonodavstva, ali nije uspjela da finalizuje zakonske predloge i predstavi ih Skupétini.
Vlasti treba da pojacaju napore da se djelotvorno sprovedu preporuke na ¢ekanju ad
hoc Komisije za pracenje istraga napada na novinare, posebno u vezi sa vaZnim starim
slucajevima. RTCG, nacionalni javni emiter, nastavio je da proizvodi politicki uravnotezen
sadrzaj, ukljucujudi i tokom izbornih perioda. Potrebni su dalji kontinuirani napori kako
bi se ispunili najvisi standardi medijskog integriteta i odgovornosti, suzbijanje
dezinformacija i ograni¢avanje efekata onlajn uznemiravanja i govora mrinje. Medijsko
okruZenje ostaje politicki visoko polarizovano, s neujednacenom primjenom novinarskog
etickog kodeksa i profesionalnih standarda. Potrebno je uspostaviti vierodostojne i efikasne
mehanizme samoregulacije kako bi se jacao medijski integritet i profesionalizam.”

lako je prigovor odbijen, skrece se paznja uredniStvu, bez namjere mijesanja u njihovu
uredivacku politiku, da se informacije koje se odnose na RTCG pazljivo prenose, a sve u
cilju postovanja kredibiliteta i ugleda Javnog servisa.



Zapisnik broj 12/2023 - odbijen

Prigovor od 10. 11. 2023. koji je dostavio Centar za gradansko obrazovanje, na tekstove
objavljenim na Portalu RTCG 7, i 8. novembra, 2023, godine. Prigovor se odnosio na to da
u tekstu autora M.V. "Crna Gora tek treba da dokaze da su svi jednaki pred zakonom” ni
u jednom dijelu se ne konstatuje dio izviestaja Evropske komisije, koji potvrduje da RTCG
nije ispostovao pravosnaznu sudsku presudu kada je rije¢ o izboru generalnog direktora
RTCG, a da to nije uéinjeno ni kroz poseban tekst na portalu koji se ti¢e direktno RTCG-a
'RTCG nastavio da proizvodi uravnotezen sadrzaj” autora Ivana Mijanovica koji je
objavljen 7. novembra. RTCG bi morao biti zaétitnik javnog interesa i glas svih gradana/ki
Crne Gore, a naroéito kada mora izvjestiti i o neprijatnim konstatacijama na njegov rad, a
koje dolaze iz vaznih institucija poput Evropske komisije. Ovo je vazno istadi zbog ¢injenice
jer je RTCG godinama u fokusu domacdih i medunarodnih izvjestaja. Selektivnim i
proizvoljnim prikazivanjem informacija iz medunarodnih izvijestaja koje se odnose na
RTCG narusava se princip transparentnosti i dovodi u pitanje svoju vjerodostojnost.

Urednik portala je odgovorio da je Portal RTCG profesionalno i istinito izvijestio s vide
dogadaja (predstavljanje izvjestaja u EP i predstavljanje izvjeStaja u Evropskoj kudi u
Podgorici) na kojima je i predstavljen izvjeStaj EK. Takode, isto se odnosi i na prikaz
izvjeStaja u objavljenim tekstovima, u kojima su istaknuti svi znacajni elementi koji se
navode u Izvjestaju, a koje su prezentovali evropski zvanicnici. Ni na dogadaju u EP, ni u
Podgorici niko nije ni jednom rjedju spomenuo dio 1zvjestaja koji se navodio u prigovoru.

U zakljucku je citiran Kljuéni nalaz Izvjestaja o Crnoj Gori i to dio koji se odnosi na
medijsko okruZenje u kojem se ne nalazi dio izvjestaja koji se pominje u prilogu, kao i da
urednistvo zbog ocuvanja kredibiliteta i ugleda RTCG treba da vodi ra¢una o naéinu
izvjestavanja o temama koje se ticu Javnog servisa.

Zapisnik broj 13/2023 - odbijen

Prigovor Centra za gradansko obrazovanje od 10. 11. 2023. na Dnevnik 2 i objave na
Portalu RTCG, od 18. 11. 2023. godine,

U prigovoru se navodi da se u tekstu autora LM, "Rezolucija EP: Nedostatak dijaloga
odloZio napredak ka EU" ni u jednoj recenici ne prenosi vazan dio Rezolucije Evropskog
parlamenta, a koji se odnosi na medij u kojem autor radi - Javni servis RTCG. Naime, u
Rezoluciji se jasno "izrazava zabrinutost zbog izbora generalnog direktora RTCG-a, u



suprotnosti s pravosnaznom sudskom presudom.” To je potpuno ignorisano u tekstu na
portalu RTCG. Istog dana, u okviru Dnevnika 2 emitovan je prilog dopisnika RTCG-a iz
Brisela koji nije ni u jednoj recenici emitovao ni citirao, niti parafrazirao kritiku Evropskog
parlamenta u odnosu na RTCG, a koja se tice izbora generalnog direktora. To je potpuno
ignorisano u centralnoj informativnoj emisiji RTCG-a.

Uredni$tvo je u odgovorilo da je odlaganje popisa u Crnoj Gori bio kljuéna tema sjednice
u Strazburu i da je Javni servis, kao i svi ostali elektronski i pisani mediji, informisao o tome,
kao i da niko nije objavio detalje izvjeStaja o kojima se govori u prigovoru, ve¢ je
informacija potekla sa drustvene mreze X (Twitter), a ne sa zvani¢nih adresa u Briselu.

Teme koje se ticu rada RTCG uvijek interesantne za javnost, ipak, stvar je procjene
urednistva §to ¢e se i na koji nacin emitovati u informativnim emisijama, sto je svakako u
skladu sa Pravilnikom o programskim principima i profesionalnim standardima RTCG,
posebno imajudi u vidu da je informacija koja se pominje u prigovoru tog dana objavljena
kao stav gospodina Tonina Picule na Twitter-u, odnosno drustvenoj mrezi X, a ne kao
zvani¢ni zakljucak Evropskog parlamenta.

Centar za gradansko obrazovanije je zbog kasnjenja odgovora ombudsmana, a odnosi se na
zapisnike 11, 12 i 13, na portalima objavio saopstenje u kojem navode da nijesam
odgovorila na prigovore u predvidenom roku.

Kasnila sam sa odgovorom zbog ¢ekanja odgovora urednika Portala RTCG. koji nije na
vrijeme odgovorio na mejl sa prigovorom CGO. Odgovor sam primila tek nakon 13 dana,
umjesto pravilnikom definisanih pet. Sa time je upoznat predsjednik Savjeta RTCG.
Podsjecam da u skladu sa Pravilnikom o radu Ombudsmana RTCG, ne mogu da posaljem
odgovor dok se sa zaklju¢cima ne upoznaju lanovi Savjeta na sjednici tog tijela.

Zapisnik broj 14/2023 - odbijen

Prigovor od 10. 11. 2023. koji je dostavio Media Centar, na Dnevnik 2, emitovan 8.
novembra, 2023. godine.,

U prigovoru stoji da je u Dnevniku 2, emitovanom 8.11.2023, doglo je do krienja
profesionalnih principa i standarda RTCG neobjavljivanjem informacija o Izvjestaju o
Crnoj Gori kojeg je 8. novembra 2023. objavila Evropska komisija a koji sadrzi informacije
u vezi sa ponovnim izborom generalnog direktora RTCG nakon donosenja pravosnazne
presude Viseg suda, kao i da je javni medijski servis sakrio je od javnosti informaciju iz
[zvjeStaja EK u kojem se na strani 44-45 saopstavaju detalji vezani za pomenuti reizbor i



sudski procesi.. “Ovaj sporni prilog je nastavak skrivanja informacija u vezi sa stavovima
institucija EU, medu koje spada i nedavno sakriveni dio rezolucije Evrospkog parlamenta
u kojem je iskazana zabrinutost zbog ignorisanja pravosnazne sudske presude u vezi sa
nezakonitim imenovanjem generalnog direktora RTCG.”

Urednistvo Dnevnika je u odgovoru istaklo da je RTCG profesionalno i istinito izvijestio s
dva dogadaja (predstavljanje izvietaja u EP i predstavljanje izvjestaja u Evropskoj kudi u
Podgorici) na kojima je predstavljen izvjestaj EK, a u emitovanom prilogu istaknuti su svi
znacajni elementi koji se navode u Izvjestaju, a koje su prezentovali evropski zvaniénici. Ni
na dogadaju u EP, ni u Podgorici niko nije ni jednom rjecju spomenuo dio izvjestaja koji
se navodi u prigovoru. O tome da Javni servis niéta nije sakrio govori u prilog i ¢injenica
da se ni u centralnim informativnim emisijama drugih televizija nije moglo ¢uti bilo $ta na
Sta se ukazuje u prigovoru niti su tog dana evropski zvani¢nici spomenjali RTCG u bilo
kom kontekstu. Kao potvrdu ove tvrdnje dostavili su i transkripte priloga nekoliko
informativnih emisija.

Napominjem da se u Klju¢nim nalazima izvjestaja o Crnoj Gori za 2023. (Kljuéni nalazi
Izviestaja o Crnoi Gori za 2023, godinu | EEAS (europa.cu)), objavljenim 8. 11. 2023,
godine, u dijelu koji se odnosi na medijsko okruzenje ne navodi dio koji se pominje u
prigovoru.

Prigovor je odbijen, ali je urednistvu skrenuta painja, bez namjere mijesanja u njihovu
uredivacku politiku, da se informacije koje se odnose na RTCG pazljivo prenose, a sve u
cilju postovanija kredibiliteta i ugleda Javnog servisa.

Zapisnik broj 15/2023 - usvojen

Media Centar je 2. 12. 2023. uputio prigovor na Dnevnik 2, emitovan 1. decembra, 2023.
godine,

U prigovoru pise: “Izvjestavajuéi o prigovorima Media centra na rad ombudsmanke RTCG
i njenoj reakciji na te prigovore, TVCG je ponovo sakrila za javnost vazne informacije i
favorizovala vlastito glediste o kontraverznom pitanju, ¢ime je, prema mislienju Media
centra, prekrieno vise standarda propisanih Pravilnikom o programskim principima i
profesionalnim standardima RTCG.

Prekrsen je standard "ta¢nost’, jer prenesena poruka Media centra ne "reflektuje taéne
cinjenice’ i mozZe "mavoditi na pogresan zaklju¢ak”. Takode je prekrien standard
‘objektivnost", jer "¢injenice i stavovi" nijesu “predstavljeni ravnopravano". Ovaj standard
podrazumijeva da “objektivnost u informativnim programima ne obezbjeduje se samo



ravnotezom suprotstavljenih stavova, ve¢ i kompletnim predstavljanjem okolnosti koje su
dovele do tih stavova”, §to je u konkretnom slucaju izostalo.”

Urednistvo dnevnika u svom odgovoru saopétava da je prenesenom reagovanju upravo je
istaknuto navodno sauéesni$tvo ombudsmanke u, kako se kaZe u tekstu. skrivanju
informacija od javnosti, §to je i sustina teksta koji je objavljen u spomenutom
clanku. Dodaju da nijesu ulazili ni u detalje reagovanja obudsmanke kao ito nijesu davali
detalje iz teksta NVO Media centar, ali su prenijeli sustinu stavova i jedne i druge strane
cime su gledaoci dobili sve informacije potrebne za donogenje svog misljenja.

U zaklju¢ku je pisalo: “Urednistvo Dnevnika 2 bilo je u obavezi da prije reagovanja
Ombudsmanke RTCG, objavi saopitenje Media centra, koje su tokom dana prenijeli svi
portali. Njegovim neobjavljivanjem prekrseno je vise profesionalnih standarda (tac¢nost,
objektivnost, provjeravanje ¢injenica i kredibilitet) Pravilnika o programskim principima i
profesionalnim standardima RTCG, posebno imajuéi u vidu Cinjenicu da je u saopstenju
Media centra pomenut Ombudsman Javnog servisa, zaduzen za kontrolu postovanija
regulative koju su novinari obavezni da postuju i primjenjuju,”

Zapisnik broj 16/2023 - odbijen

Prigovor je 5.12.2023. dostavio Filip MiSurovi¢ za emisiju Okvir, koja je emitovana 1.
decembra, 2023. godine,

U prilogu stoji da je voditelj emisije "Okvir" tokom razgovora sa svojim sagovornicima
uputio neprimjeren komentar seksisticke sadrzine koji ne dolikuje nivou profesionalnih
standarda kakvi se o¢ekuju na programima Javnog servisa, a pogotovo u emisiji koja se
emituje u prime-time terminu. Misljenja je da je posalica (sporni momenat desio se u
1:30:14) neprihvatljiva i da grubo vrijeda kompletan auditorijum

Urednik emisije je odgovorio da je prigovor bez ikakvog osnova, i da je kao voditelj emisije
bio duzan da gledaocima pojasni nejasno formulisane odgovore i izjave, “Naime, znamo
svi da avion polijece i slijece, a ne diZe se, kakoje tou emisiji kazao gopsodin Durisi¢, samo
sam dodao da gdin Durisi¢ misli na avion a ne na primjer na dizanje kredita, ili ne daj boze
aerodroma u vazduh o ¢emu smo takode razgovarali u emisiji.”

Proslijeden je i mejl koji je uputio Alen S¢urié, glavni urednik i analiticar portala Zamaaero,
najveceg regionalnog portala koji pokriva zrakoplovstvo sa 11,7 milijona posjeta godisnje i
preko 140.000 komentara, i godisnje napisanih preko 3500 élanak i analiza iz
zrakoplovstva.



Prigovor je odbijen, jer prihvaceno objasnjenje urednika emisije, Zorana Lekovica. I pored
toga, smatram da nije poZelino ostavljati prostor za dvostruka tumacenja nejasno
formulisanih izjava, niti raspravljati se sa potpisnicima prigovora, s obzirom na to da je na$
rad podlozan kritici.

Zaklju¢ak je da su se u 2023, godine javljale dominantno organizacije, dok gradani nijesu
uputili niti jedan prigovor. Napominjem da se ni za jedan usvojen prigovor nijesu odredile
mjere ka urednistvu.

S obzirom na to da se u prigovorima najcesée pominju krsenja Pravilnika o programskim
principima i profesionalnim standardima, preporucujem da Odjeljenje za ljudske resurse
RTCG proslijedi na sluzbene elektronske adrese informator o programskim principima i
profesionalnim standardima.

L2 e

Kada je o Predsjednickim izborima rije¢, na pracenje kampanje nije bilo primjedbi od
strane politickih aktera, niti gledalaca. Doduse, u nekoliko navrata urednistvu je od strane
ombudsmana skrenuta paznja na izvjesne propuste koje su registrovane u forspanima za
Izbornu no¢, kao i na telope u informativnoj emisiji Dnevnik 2.

U susret Predsjedni¢kim izborima gostovala na Jutarnjem programu RTCG i pojasnila
princip rada ombudsmana.

E R

Sto se ostalih aktivnosti tice, prisustvovala sam panel diskusiji Jednostranost u crmogorskim
medijima ~ da li smo odustali od principa 'druge strane’?, kao i online panel diskusiji
Moderacija komentara na mreZama i izazovi za medije, u organizaciji Instituta za medije
Crne Gore i Mediacentra Sarajevo, uz podréku Share fondacije.

Intervjuisana od strane Insituta za medije za potrebe istrazivanja o regulaciji i
samoregulaciji medija.

Prisustvovala sam u novembru dvodnevnoj Tajex radionici Izazovi i izmjene postojecih
mehanizama w cilju sankcionisanja Sirenja dezinformacija, koju je organizovalo
Ministarstvo kulture i medija. Takode sam prisustvovala konferenciji Dijalogom protiv
seksizma, diskriminacife i govora mrznje na poziv SOS Podgorica i UNDP. Uéestvovala sam
na panel diskusiji o samoregulaciji u medijima.



Gospoda Radka Betcheva i Direktorat za medije su napravili konekciju sa

Ombudsmankom Javnog servisa Litvanije, gospodom Andom Rozukalne, koja me
obavijestila da ¢e me pozvati da prisustvujem konferenciji o etici u medijima,

Ombudsmanka RTCG

Danijela Popovi¢

g



