SAVJET RTCG
Ombudsman RTCG
Podgorica, 24. 12. 2024.

[bookmark: _GoBack]Predmet: Izvjestaj, zapisnik i mišljenje ombudsmana, na prigovor od 21.11. 2024. koji je uputio gledalac Aleksandar Dragicevic.
Povod za dostavljanje prigovora je objavljivanje članka na portalu RTCG pod naslovom: "Poseban klub poslanika angažovao savjetnike, za mjesečni rad raspolažu sa 1262,50 eura".
Izvor članka: Portal PRESS
OPIS PRIMJEDBE/PRIGOVORA

	Poštovani,
Dana 21.11.2024. godine na portalu RTCG objavljen je članak naslova : "Poseban klub poslanika angažovao savjetnike, za mjesečni rad raspolažu sa 1262,50 eura".
Link https://rtcg.me/vijesti/politika/629508/poseban-klub-poslanika-angazovao-savjetnike-za-mjesecni-rad-raspolazu-sa-126250-eura.html
Kako se navodi u zaglavlju članak je preuzet sa portala PRESS, koji ne slovi za kredibilni medij pa je samim tim na odgovornosti uredništva bilo da provjere informaciju koju objavljuju. Kako ni mene ni kolegu Vukovića koji se pominje u tekstu niko nije pozvao da provjeri vjerodostojnost ifnromacije tako su iznesene i objavljene neistine:
- Poseban klub poslanika nije angažovao savjetnike iako se pominjemo kolega Miloš Vuković i ja , niti je u trenutnku ove objave potpisan ugovor sa bilo kojim poslanikom iz tog kluba.
-Iako u naslovu stoji da taj poslanički klub raspolaže sa određenim sredstvima u samom članku nalazi se podatak izvuzet sa mojih objava na društvenim mrežama da se radi o volonterskom radu bez naknade kako za mene tako i za kolegu Vukovića
- U istoj objavi najavljeno je da ćemo kolega Vuković i ja volontirati kod poslanice Pejović a ne kod ovog poslaničkog kluba
- Iako u portalu RTCG svi novinari i urednik imaju moje kontakt podatke, niko od njih me nije pozvao da provjeri objavljene informacije i samim tim objavili su lažnu vijest i senzacionalizam preuzet od medija koji nijesu kredibilni i samim tim obaveza provjere informacije bila je obavezna.
- Naslov je senzacionalistički i ne odgovara samom tekstu u članku i navodi čitaoca na pogrešan zaključak.
 
shodno gore navedenom smatram da su meni kao podnosiocu ove prijave i kolegi Vukoviću povrijeđena prava u skladu sa pravilnikom :
- Načelo objektivnosti
- načelo nepristrasnosti
- načelo tačnosti
- pravilno druge strane
Shodno gore navedenom tražim od vas da postupite u skladu sa ovlašćenjima i zaštitte moja prava. Smatram da se radi o političkom uticaju na uređivačku politiku portala RTCG jer je članak objavljen dio šire kampanje diskreditacije ličnosti objavljen na više marginalnih portala pod kontrolom političkih partija konkretno PES-a i DF-a.
Srdačan pozdrav
 


Aleksandar Dragićević 

ODGOVOR UREDNIKA PORTALA RTCG MARKA VESOVICA NA PRIGOVOR
Tačno je da je dana 21. 11. 2024. na Portalu RTCG objavljen članak koji je predmet prigovora, ali je naše mišljenje da su navodi iz prigovora neutemeljeni i da prigovor nije osnovan.
 U naslovu se tvrdi da su angažovani savjetnici, ali ne može se izvući zaključak da je novac o kome se govori u naslovu namijenjen za savjetnike. Jasno se zarezom odvaja cjelina.
 U tekstu se eksplicinto navodi da podnosilac prigovora volontira, pa je urednik smatrao, imajući u vidu da se podnosilac već oglasio na društvenim mrežama, da nije neophodno dobijati dalja pojašnjenja.
 Ključni je da se nigdje ne trvrdi da su gospoda Vuković i Dragićević plaćeni za ovaj rad. Važno je naglasiti da su se nakon predmetnog članka oglasili "Fidelity Consulting" i poslanica Jevrosima Pejović, da su ta reagovanja objavljena na istom mjestu i istom prostoru, pa je apsolutno isključena mogućnost da je redakcija djelovala u bilo kom smjeru osim prenošenja predmetnog teksta i objavljivanja reagovanja.
https://rtcg.me/vijesti/politika/629643/fidelity-consulting-volontiracemo-kod-jevrosime-pejovic.html
https://rtcg.me/vijesti/politika/629715/dragicevic-i-vukovic-volontiraju-u-posebnom-klubu-poslanika.html
 
Ovo tim prije što podnosilac prigovora pominje da je predmetni članak dio šire kampanje diskreditacije ličnosti. Koliko je nama poznato, na Portalu RTCG ne postoji nikakav tekst u kome se u negativnom kontekstu pominje podnosilac prigovora.
 Što se tiče kredibvilnosti Portala Press, nije na našoj redakciji da o tome sudimo, naglasićemo da smo neke tekstove i ranije preuzimali (primjer, nedavni raskol u OO DPS Budva) na koji nije bilo prigovora.
Ovdje je bitno navesti da je redakcija djelovala u punom uvjerenju da je u pitanju volonterski rad.
Mi ostajemo posvećeni principu da ne dozvolimo da se naše izvještavanje uključuje i koristi za političke obračune.

MISLJENJE I PREPORUKE OMBUDSMANA:
Sažetak prigovora: 
Aleksandar Dragićević smatra da je navedeni članak povrijedio njegova prava jer sadrži netačne i senzacionalističke informacije, uz izostanak konsultacija s njim, iako je bio dostupan novinarima portala RTCG-a. U prigovoru je istaknuto:

1. Poseban klub poslanika nije angažovao savjetnike.
2. Dragićević i Miloš Vuković volontiraju kod poslanice Jevrosime Pejović, a ne kod Posebnog kluba poslanika.
3. Naslov članka je senzacionalistički i ne odražava sadržaj teksta.
4. Objavljene informacije nisu provjerene kod samog Dragićevića, što je povreda osnovnih načela novinarskog izvještavanja (objektivnost, nepristrasnost, tačnost).
5. Sumnja na politicki uticaj na uredjivacku politiku portala RTCG


Sazetak odgovora urednika portala RTCG:

Urednik portala RTCG, Marko Vesović, odgovorio je na prigovor navodeći:

- Da naslov nije netačan jer jasno odvaja činjenicu da poseban klub poslanika raspolaže određenim sredstvima, dok se u tekstu precizira da je riječ o volonterskom radu.
- Smatrao je da nije bilo potrebe kontaktirati Dragićevića jer su informacije o njegovom volonterskom angažmanu već bile dostupne na društvenim mrežama.
- Redakcija je djelovala u uvjerenju da prenosi tačne informacije i nije imala namjeru uključivati se u političke obračune.
- Nakon objave članka, dodatne reakcije na istu temu ("Fidelity Consulting" i poslanice Jevrosime Pejović) su objavljene na portalu, što potvrđuje nepristrasnost redakcije.


Mišljenje Ombudsmana:

Prigovor Aleksandra Dragićevića se prihvata. Ombudsman smatra da:

1. Novinari portala RTCG-a su imali pristup Dragićeviću kojeg dozivljavam kao komentatora Javnog servisa, često viđam u emisijama Javnog servisa (petkom u emisij portala RTCG-a na prvom kanalu komentarise najaktuelnije dogadjaje minule sedmice), te je informacija o njegovom volonterskom angažmanu mogla i morala biti dobijena direktno od njega.

2. Prenošenje članka s portala PRESS, bez dodatne provjere informacija kod Dragićevića, nije u skladu s profesionalnim standardima.

3. Naslov članka potencijalno može dovesti čitaoce u zabludu, iako tekst u cjelini precizira informacije.

Preporuke Ombudsmana:

1. Razgovor s podnosiocem prigovora: 
Urednik portala RTCG treba kontaktirati Aleksandra Dragićevića i iznijeti mu objašnjenja u vezi s prigovorom. Ukoliko Dragićević ostane nezadovoljan, treba organizovati dodatni sastanak kako bi se ova tema zaključila.

2. Dalja obrada teme: 
U cilju interesa javnosti i jačanja povjerenja u RTCG, Ombudsman preporučuje da portal istraži i obradi temu finansiranja i rada svih poslaničkih klubova, kako je predložila poslanica Jevrosima Pejović u svojoj reakciji a koju je portal RTCG-a prenio. Ovo bi dodatno potvrdilo nepristrasnost RTCG-a i otklonilo eventualne sumnje o političkom uticaju.


Zaključak:

Ombudsman potvrđuje da je došlo do propusta u provjeri informacija i komunikaciji s podnosiocem prigovora, ali ne nalazi ni jedan dokaz o političkom uticaju na uređivačku politiku portala RTCG. Preporučene mjere imaju za cilj unapređenje profesionalnih standarda i povjerenja javnosti u rad Javnog servisa.

Ombudsman RTCG
Dana, 24. 12. 2024.

