SAVJET RTCG 7
Broj L/ v

Ombudsman RTCG 1w

Podgorica, 23.01.2025.

Predmet: |zvjestaj, zapisnik i misljenje Ombudsmana na prigovor od
09.01.2025. koji je uputio Media Centra

Povod za dostavljanje prigovora izvjestavanje TVCG u Dnevniku 2,
emitovanom 8. januara 2025. godine

OPIS PRIMJEDBE/PRIGOVORA

U emisiji Dnevnik 2 TVCG, emitovanoj 8. januara 2025. godine, objavljen je
prilog u trajanju od 30 sekundi, koji je bio posveéen podrsci profesora i
saradnika u nastavi crnogorskih univerziteta kao i kulturnih stavralaca iz
Crne Gore zahtijevima neformalne grupe studenata "Kamo Sutra" u vezi sa
njihovim zahtijevima koji se odnose na odgovornost za masovna ubistva na
Cetinju u prethodne dvije godine. TVCG je u prilogu sakrila informacije koje
su od vaznosti za gradane. Naime, istog dana svi drugi mediji objavili da je
169 kulturnih stavaralaca i vise od 100 profesora i saradnika u nastavi sa
crnogorskih unuverziteta dalo podrsku zahtijevima studenata iz neformalne
grupe “Kamo Sutra”. Takode, istog dana su drugi mediji objavili ragovanje
Ambasada SAD u Crnoj Gori u kojem su saopstili stav: “snazno
podrzavamo pravo na mirno, nenasilno okupljanje i slobodu izrazavanja”.
Neobjavljivanjem ovih informacija TVCG je prekrsila profsionalni standard
koji je propisan Pravilnikom o profesionalnim principima i standardima
RTCG a koji se odnosi na KREDIBILITET u izvjestavanju: "Infomativni
programi moraju taéno da prenose dogadaje, podatke i izjave,
omogucavajuci gledaocima da sami formiraju stavove. Novinari i urednici
su odgovorni ne samo za ono $to objave vec i za ono sto preéute a od
intersa je za javnost." Neobjavljivanjem informacija u vezi sa brojem
kulturnih stavaralaca, profesora i sradnika u nastavi sa crnogrskih
univerziteta, koji su podrzali zahtijeve studenata, nesumnjivo je doslo do
krsenja profesionalnih standarda.

Takode, prekrsen je i profesionalni standard koi se odnosi na
PRAVEDNOST: “ne smatra se da su bilo koja vijest ili programski sadrzaj
pravedni ako ne ukljuCuju sve relevane Cinjenice”. Sporni prilog nije



oCigledno ukljucio relevantne €injenice kao $to su podaci o broju potpisnika
podrske zahtijevima studenata. Da stvar bude gora, urednik Dnevnika 2
emitovanog 8. januara bio je Bojan Terzi¢ koji je i urednik | programa
TVCG. Kada se ovakvi profesionalni propusti de$avaju u vrhu
menadzerske strukture zaduzene za programske sadrzaje, ne moze se
oCekivati profesionalizam na niZim nivoima.

RTCG na Zalost nastavlja sa praksom da skriva od javnosti informacije koje
nisu po volji menadZzmentu i polit€kim partijama koje kontrolisu rad Javng
medijskog servisa.

ODGOVOR UREDNISTVA TVCG NA PRIGOVOR

Postovani, u nastavku vam prosljedujemo odgovor na prigovor Medija
centra koji se odnosi na Dnevnik emitovan 8. januara 2025. godine.

Prigovor se odnosi na informaciju koju smo dali u Dnevniku a koja se
odnosi na podrsku protestima organizacije ,Kamo sjutra“ koju su pruzili
profesori i saradnici u nastavi crnogorskih univerziteta, kao i kulturni
stvaraoci. Zamjera nam se da je namjerno izostao podatak o broju onih koji
su tu podrsku dali, kako bi se sakrile informacije od javnosti.

Takav navod prije svega je zlonamjeran, jer je informacija o podrsci
studentima na portalu RTCG prenijeta integralno sa cijelim spiskom svih
koji su pruzili podrsku. Dalje, informaciji koja je saopstena dato je mjesto u
dnevniku koju apsolutno zasluzuje zbog vaznosti samih dogadaja
(emitovana je kao druga) Sto samo po sebi dovoljno govori da niko nije
imao apsolutno nikakvu namjeru da skriva bilo Sta od o€iju javnosti.

| u narednim danima, da bi bili maksimalno transparentni, svaku informaciju
koju smo davali u informativnom programu smo ilustrovali i spiskovima
podrske. | to govori u prilog tome da niko nije imao namjeru da skriva bilo
sta od javnosti, niti se to radilo niti Ce se raditi.

MISLJENJE OMBUDSMANA RTCG

Nakon analize prigovora, odgovora urednistva i pregledanog emitovanog
priloga, Ombudsman RTCG utvrduje sljedece:



Prilog u Dnevniku 2 nije uklju€io podatak o tacnom broju profesora,
saradnika i kulturnih stvaralaca koji su podrzali protest. Ovaj propust, iako
mozda nenamjeran, doveo je do nepotpunog informisanja javnosti.
Neobjavljivanje reakcije Ambasade SAD na istu gledaoci nisu dobili punu
sliku o medunarodnim reakcijama na protest.

Ombudsman nije pronasao konkretne dokaze koji bi potvrdili tvrdnje Medija
centra da postoji politiCki uticaj na uredivacku politiku TVCG u vezi sa ovim
Izvjestajem.

ZAKLJUCAK | PREPORUKE
Na osnovu izlozenog, Ombudsman RTCG donosi sljedece zakljucke:

Prigovor Medija centra se djelimi¢no prihvata

Tacno je da je TVCG nacinila propust ne objavivsi broj profesora,
saradnika i kulturnih stvaralaca koji su podrzali protest, sto je dovelo do
nepotpunog informisanja javnosti.

Ombudsman ne pronalazi namjeru skrivanja informacija od javnosti — lako
su odredene informacije izostale, ne moze se tvrditi da je to ucinjeno
namjerno ili pod politickim pritiskom.

Preporuke urednistvu RTCG i poziv Media centru:

Preporuka urednistvu da u izvjestavanju obrati paznju na sve klju¢ne
informacije, posebno kada se radi o pitanjima od znacaja za gradane.
Poziv Medija centru da nastavi pracenje rada RTCG sa stalnim
ukazivanjem na eventualne propuste kako bi unaprijedili profesionalne
standarde u cilju informisanja gradana u skladu sa etickim normama
novinarstva, ali i da bude otvoren za argumente urednistva kako bi se
izbjegla neosnovana sumnja u nepristrasnost novinarskog rada.

Ombudsman RTCG
23. januar 2025 -
N

: / / ///o/m” 4
& / {’ ,/' (C;/F'_’< 4 | .v/ /



