SAVJET RTCG 
Ombudsman RTCG 
Podgorica 13.06.2025
Predmet: Zapisnik i mišljenje Ombudsmana na prigovor od 05.06.2025. godine koji je uputio NVO Media centar
Povod za dostavljanje prigovora je izvještavanje u emisiji Dnevnik 2 emitovanoj 04.06.2025. godine o nacrtu (non-paper) Evropske komisije koji se odnosi na napredak Crne Gore u poglavljima 23 i 24.

Opis prigovora

U centralnoj informativnoj emisiji Dnevnik 2, emitovanoj 04.6. 2025. godine, objavljen je prilog o sadržaju nacrta dokumentu (non-pejper) Evropske komisije koji se tiče napredak Crne Gore u poglavljima 23 i 24. TVCG kao nacionalni javni emiter nije našao za shodno da svoje gledaoce upozna sa djelovima dokumenta koji se kritički bavi Crnom Gorom, posebno onoga što se tiče izbora članova Savjeta Agencije za audiovizuelne medijske usluge i Savjeta RTCG, te suđenja aktuelnim članovima Savjeta RTCG zbog optužbi za zloupotrebu službenog položaja u slučaju nezakonitog reizbora generalnog direktora RTCG Borisa Raonića. Ovakvim selektivnim pristupom sadržaju od posebnog javnog značaja, TVCG je prekršila programske principe i neke od profesionalnih standarda na koje obavezuje i interni Pravilnik o programskim principima i profesionalnim standardima. Pomenuti dokument obavezuje RTCG da "pravovremeno, sveobuhvatno, objektivno, uravnoteženo i vjerodostojno obrađuju događaje u Crnoj Gori, regionu i šire…". Kada je riječ o profesionalnim standardima, selektivan, cenzorski pristup dokumentu Evropske komisije sugeriše da su prekršeni profesionalni standardi OBJEKTIVNOST, KREDIBILITET i PRAVEDNOST. Kada je o objektivnosti riječ, pomenuti Pravilnik, pored ostalog, kaže: "Kreatori radio i televizijskih programa krše profesionalne standarde ako kriju, zanemaruju, ili u neadekvatan kontekst stavljaju (plasiraju) informacije sa kojima se lično ne slažu". Kada je riječ o kredibilitetu, Pravilnik navodi da: "Informativni programi moraju tačno da prenose događaje, podatke i izjave, omogućavajući gledaocima i slušaocima da sami formiraju stavove. Novinari i  urednici su odgovorni ne samo za ono što objave već i za ono što prećute a od interesa je za javnost". I konačno, u opisu profesionalnog standarda pravednost, u Pravilniku piše: "Ne smatra se da su bilo koja vijest ili programski sadržaj pravedni ako: a) ne uključuju sve relevantne činjenice;
b ) uključuju beznačajne činjenice a zanemaruju važne; c ) navode gledaoce i slušaoce na pogrešan zaključak". Ono što ova kršenja čini dodatno problematičnim je što se ona ponavljaju uvijek kada se izvještava o nečemu što narušava idiličnu sliku koju o RTCG javnosti plasira aktuelni menadžment nacionalnog javnog emitera.

Izjasnjenje urednistva

Poštovani, nakon što je Media centar 5.6. 2025. dostavio prigovor na Dnevnik 2 emitovanog 4.6.2025 na izvještaj koji se odnosi na nacrt Non-papera Evropske komisije o poglavljima 23 i 24. 
U izvještaju dopisnika iz Brisela su navedeni oni djelovi koji su mu do tog trenutka bili dostupni, odnosno koje je uspio pribaviti zahvaljujući svojim konekcijama u sjedištu EK. 
U tom momentu, za dijelove izvještaja koje nije imao, nije ni mogao navesti detalje koji se u njemu navode. 
Urednički tim RTCG

Misljene ombudsmana

Nakon prigovora Media centra, izjasnjenja urednistva, pregledanog izvjestaja iz Brisela i pregledom materijala objavljenog na Portalu RTCG na koji je izvjestac ukazao na kraju ukljucenja u Dnevnik 2, o sadrzaju nacrta dokumenta (non-pejper) Evropske komisije koji se tice napretka Crne Gore u poglavljima 23. i 24. ombudsman utvrdjuje i daje sledece misljenje:
Dopisnik je u jednoj recenici pomenuo dio iz nacrta dokumenta koji se tice izbora clanova Savjeta Agencije za audiovizuelne medijske usluge i Savjeta RTCG, citiram, „Na potezu je svakako i parlament koji treba da izabere clanove Agencije za elektronske medije kao i clanove Savjeta Radio i televizije Crne Gore“, sto prema misljenju ombudsmana osporava dio tvrdnje prigovaraca (TVCG kao javni emiter nije nasao za shodno da svoje gledaoce upozna sa djelovima dokumenta  sto se tice izbora Savjeta Agencije za audiovizuelne medijske usluge i Savjeta RTCG) ali i izjasnjenje urednistva (U izvještaju dopisnika iz Brisela su navedeni oni djelovi koji su mu do tog trenutka bili dostupni, odnosno koje je uspio pribaviti zahvaljujući svojim konekcijama u sjedištu EK. U tom momentu, za dijelove izvještaja koje nije imao, nije ni mogao navesti detalje koji se u njemu navode). S obzirom na to da ukljucenje uzivo ima svoje novinarske specificnosti a kako je  izvjestac na kraju ukljucenja  gledaoce pozvao na detaljan izvjestaj koji mogu procitati na Portalu Javnog servisa i u njemu detaljno elaborirao ove segmente non pepera ombudsman smatra da su informacije koji se ticu hitnog  izbora Savjeta AMU i Savjeta RTCG bile dostupne javnosti i prigovor Media centra u ovom dijelu odbacuje.
Medjutim, U televizijskom izvještaju, kao ni u tekstu objavljenom na Portalu RTCG, nije pomenuta preporuka Evropske komisije o važnosti brzog okončanja sudskog procesa koji se vodi protiv članova Savjeta RTCG. Budući da se radi o temi od velikog javnog interesa koja se direktno tiče  Javnog servisa, ombudsman smatra da je došlo do propusta I krsenja programskih principa I profesionalnih standarda te u tom dijelu prihvata prigovor Media centra.

Zakljucak
[bookmark: _GoBack]Prigovor Media centra se djelimično prihvata:
Odbacuje se dio prigovora koji se odnosi na neobjavljivanje informacija o izboru članova Savjeta AMU i Savjeta RTCG.
Prihvata se prigovor u dijelu koji se odnosi na izostavljanje informacija o brzom okoncanju sudskog procesa protiv članova Savjeta RTCG.

Ombudsman
Ivan Ivanovic




